Koppling till centralt innehåll
Biologi
Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna får lära sig om demokrati och om barns rätt till lek, vila och fritid.
Mål
Att lära sig om demokrati och barns rätt att röra på sig.
I barnkonventionen
Barn har rätt till lek, vila och fritid (Artikel 31).
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen handlar om demokrati och barnkonventionens artikel 13 om rätten till lek, fritid och vila. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Kolla
Titta på filmen om demokrati Min Röst Äger - Demokrati 100 år (6:11). Prata sedan om filmen med hjälp av frågorna.
I filmen pratar barnen om demokrati.
- Vad är demokrati?
- Kan demokrati fungera på olika sätt?
- Varför är det viktigt att få vara med och bestämma?
Börja
Berätta för eleverna att alla barn har rättigheter och vuxna måste lyssna på vad barnen vill. Till exempel har barn rätt att göra roliga saker, att vila och att vara med och påverka vad de får göra.
Tips på frågor:
- Vad är barnkonventionen?
- Var gäller barnkonventionen?
- Vem tycker ni ska bestämma vad barnen ska leka, göra på fritiden och när en får vila?
- Varför är det viktigt att barn ibland själva kan välja och bestämma vad de vill göra?
Fortsätt
Om demokrati
Prata om begreppet demokrati med eleverna med hjälp av text och frågor nedan.
Någon bestämmer
Överallt finns det någon som bestämmer och fattar beslut.
- Föräldrar bestämmer när det är dags att gå och lägga sig - Kan ni ge andra exempel på vad föräldrar bestämmer?
- Lärare i skolan bestämmer vilka läxor eleverna ska få. - Kan ni ge andra exempel på vad lärare bestämmer?
- Politiker bestämmer var skolor och vägar ska byggas. - Kan ni ge andra exempel på vad politiker bestämmer?
Demokrati
I en demokrati får alla vara med och bestämma. Till exempel genom att människor får vara med och välja vilka personer som ska bestämma i landet genom att rösta i val. Genom att elever får vara med och bestämma på skolan, kan en ha demokrati på skolan också. När elever lär sig om olika saker blir det lättare att vara med och bestämma. Därför är det viktigt att elever får lära sig saker i skolan och får träna på att arbeta demokratiskt.
En sak som elever kan vara med och bestämma om är lek och vila. I nästa steg ska får ni träna på att arbeta demokratiskt med raster.
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att eleverna får prata om vad de har lärt sig under lektionen.
Fördjupa dig
Demokratiska raster
Alla människor har ett biologiskt behov att få röra på sig och göra roliga saker. Därför ska barn få röra på sig i skolan, exempelvis på idrott och på raster. Prata om ifall ni på demokratisk väg kan bestämma vad eleverna får göra på en rast. Ta hjälp av frågorna och försök att skapa en demokratisk rast.
- Hur ska en demokratisk rast se ut?
- Vilka ska vara med och bestämma?
- Ska raster vara för att leka eller vila, eller både och?
- Måste alla göra samma sak?
- Vad kan barnen bestämma själva?
- Finns det saker som lärarna måste bestämma?
- Är det ändå demokratiskt fastän lärare bestämmer vissa saker?
- Är det demokratiskt om var och en får göra vad de själva vill?