Koppling till centralt innehåll
Bild
- Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
- Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna får arbeta med demokrati och reflektera kring betydelsen av yttrandefrihet - att kunna tänka, tycka och uttrycka sina åsikter - för ett demokratiskt samhälle.
Mål
- Att eleverna reflekterar kring begreppet demokrati, och dess förutsättningar, motsättningar och vikten av att delta i det demokratiska samhället.
- Att diskutera kring berättande, informativa och samhällsorienterande bilder.
I Barnkonventionen
Alla barn har rätt till yttrandefrihet. De har rätt att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter - Artikel 13.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Lektionen handlar om demokrati, barnkonventionen och rätten att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter.
Kolla
Min röst äger - Demokrati 100 år.
Låt eleverna titta på filmen. Diskutera sedan frågorna i helklass.
Frågor till filmen:
- Vad innebär det att leva i en demokrati?
- Har demokratin i Sverige alltid funnits?
- Vilka konsekvenser kan det få om människor inte bryr sig om demokratin?
Börja
Begrepp som demokrati och trygghet kan illustreras på många olika sätt. I den här övningen möter ni två bilder som kan inspirera till diskussion och reflektion kring vad demokrati är och hur det kan gestaltas.
Gör så här:
- Visa bilderna för eleverna.
- Låt eleverna titta på bilderna en stund.
- Be eleverna att anteckna vad de först kommer att tänka på när de ser bilderna.
- Diskutera sedan på vilket sätt bilderna handlar om demokrati.
Frågor
- Vad tänker du på när du ser bilden?
- Är det lätt eller svårt att förstå vad konstnären vill säga med sin bild?
- Vad tror du att konstnären vill förmedla med sin bild?
- Måste vi som tittar på bilderna ha någon information för att förstå bilderna?
- På vilket sätt tycker ni att en kan läsa in budskap om demokrati i bilderna?
- Banksys väggmålning målades snabbt över av myndigheterna. Vad tycker du om det?
Fortsätt
I den här delen får eleverna skapa ett eget konstverk som symbol för demokrati. Målet är att demokrati och rätten att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter manifesteras.
Gör så här
- Skapa ett eget konstverk i valfri teknik där du framställer en bild eller en symbol för demokrati.
- Om du vill kan du även använda text för att förstärka det du vill visa.
- Utgå från dina egna upplevelser eller din relation till demokrati och yttrandefrihet. Eller uttryck ditt stöd för protester mot inskränkningar i demokrati i andra delar av världen, till exempel Belarus eller Hong Kong.
- Avsluta med att eleverna får prata om vad de har lärt sig under lektionen.
Fördjupa dig
En utställning
Skapa en utställning i klassrummet, i skolan eller på en digital plats där eleverna kan ställa ut sina bilder under rubriken “Demokrati”.
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att eleverna får prata om vad de har lärt sig under lektionen