Att tänka på innan övningarna används
Prata med elevhälsan på skolan och berätta att ni kommer att samtala om våld så elevhälsan är förbered på eventuella frågor som dyker upp/att barn kan tänkas söka stöd och hjälp i samband med att lektionen har hållits.
Del 1
Information om barnkonventionens artikel 19
Läs igenom följande text tillsammans med eleverna:
Barnkonventionens artikel 19 säger att barnet ska skyddas mot ”alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, innefattande sexuella övergrepp”. Barnkonventionen är även tydlig med att inget våld mot ett barn är motiverat.
Caseövning
Dela in barnen i grupper och låt varje grupp välja ett av följande case:
Case A
Yasmin är 12 år och bor tillsammans med sina båda föräldrar. Hennes föräldrar bråkar ofta och skriker på varandra. Flera dagar i veckan dricker Yasmins föräldrar mycket alkohol och beter sig konstigt. En dag glömmer föräldrarna att ta med Yasmin till tandläkaren. Yasmin har berättat om sin situation för en vuxen på skolan men trots det har det inte blivit någon förändring.
Case B
Kim är 7 år och bor varannan vecka hos sina föräldrar som är skilda. För två år sedan träffade Linus ena förälder en ny sambo som idag lever tillsammans. När Kim bor hos denna förälder brukar hens sambo tafsa på Kim på ett sätt som inte känns bra. Kims förälder jobbar mycket kvällar vilket gör att Kim ofta är ensam med sambon på kvällarna. Kim har inte vågat berätta för någon vuxen om det som hänt men skrev om det till en av sina onlinekompisar.
Case C
Charlie är 14 år och bor tillsammans med sina två äldre syskon. Sen Charlie var liten har hen hört och sett både mamma och storasyster bli slagna av pappan. När bråken utbryter brukar Charlie gå ut för att de ska slippa se och höra. Charlie är alltid rädd för vad hen ska mötas av när hen kommer hem. Charlie vill inte berätta för någon om sin situation. I skolan är Charlie omtyckt bland både lärare och klasskamrater.
Diskutera
Eleverna läser caset och diskuterar sedan utifrån följande frågor:
• Vad tänker du utifrån caset?
• Om X var din kompis, vad skulle du göra?
• Har du några tips/råd att ge din kompis?
Sammanfatta det som diskuterats i helklass kopplat till barnkonventionens artikel 19.
Del 2
Fortsätt diskussionen från del 1 och utgå från följande fråga:
- Vad finns det för stöd och hjälp i samhället för barn och unga som har det jobbigt hemma?
Tips på webbplatser för barn och unga:
www.kollpasoc.se
www.umo.se
www.dagsattprataom.se
Avsluta del 2 genom att eleverna presenterar övningen. Detta kan göras på olika sätt, till exempel genom diskussion/kollage/teaterspel.