Koppling till centralt innehåll
Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar.
Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen, framför allt om sin, och alla barns, rätt att må bra. De kommer också att träna på matematik genom att göra två undersökningar.
Mål
Att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
I barnkonventionen
Du har rätt att leva på ett sätt som ger dig möjlighet att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt. Dina föräldrar har huvudansvaret för detta, men om de behöver stöd ska de få det. (Artikel 27)
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om barnkonventionen och barns rätt att må bra och utvecklas både fysiskt och psykiskt. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Titta på filmen
Låt eleverna titta på filmen. Låt sedan eleverna diskutera filmen i helkass vad den handlar om.
Läs därefter artikel 27 i barnkonventionen tillsammans med eleverna.
Film 19: Min rätt att må bra
– Du har rätt att leva på ett sätt som ger dig möjlighet att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt. Dina föräldrar har huvudansvaret för detta, men om de behöver stöd ska de få det. (Artikel 27)
- Vad innebär det att må bra?
- Vad gör du för att må bra?
Börja
En egen undersökning med diagram
Låt eleverna arbeta i små grupper, tre personer är en bra gruppstorlek. Först läser de igenom texten från barnkonventionen nedan.
Sedan ska eleverna göra en undersökning där de tar reda på vad deras skolkompisar, syskon, skolpersonal och föräldrar gör för att må bra. I undersökningen bör eleverna fråga minst 30 personer.
Därefter skapar de ett stapeldiagram som baseras på svaren de har samlat in. Uppgiften avslutas med att eleverna drar slutsatser av deras resultat. Tabell finns för utskrift under arbetsmaterial.
“Barnkonventionen säger att du har rätt till näringsrik mat, rent vatten och annat du behöver för att din kropp ska växa och må bra. Att äta frukost och lunch har exempelvis stor betydelse för hur du orkar under resten av dagen.”
Vad gör du för att må bra?
Elevinstruktioner – gör så här:
1. Använd tabellen nedan se bild.
(Tabellen finns för utskrift under fliken Stödmaterial).
2. Fråga 30 personer ”vad gör du för att må bra?” och fyll i tabellen.
3. Skapa ett stapeldiagram baserat på er undersökning. Ni kan använda dator, surfplatta eller papper och penna.
4. Titta på resultaten och se vilka slutsatser kan ni dra av er undersökning.
Fortsätt
Presentationer
Nu är det dags för eleverna att presentera sina undersökningar. Varje grupp visar och berättar för en annan grupp vad de kom fram till. Avsluta i helklass med samtalsfrågor. Använd er av ”no hands up”. Fördela ordet utan handuppräckning.
- Varför är det viktigt att få göra saker som man mår bra av?
- Varför är det viktigt med fysiskt aktivitet?
- Varför är det viktigt med kompisar?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna fundera och svara enligt meningen nedan.
- Berätta något som du tyckte var viktigt från dagens lektion.
Fördjupa dig
Vattenförbrukning i ett diagram
På många platser i världen saknar barn det som vi tar för givet. Eleverna ska tänka på sin egen vardag genom att fundera på följande frågor:
- Om du är törstig, vad gör du då?
- Om du är smutsig och svettig vad gör du då?
- Om du ska koka makaroner, vad gör du då?
Hur mycket vatten använder jag?
Eleverna ska nu ta reda på hur mycket vatten de gör av med en vanlig skolvecka.
- Ett glas vatten = 3 deciliter
- En dusch på 10 minuter =120 liter
- Koka makaroner = 2 liter
Elevinstruktioner:
1. Fyll i tabellen under en vecka. Eller tänk tillbaka på föregående vecka, och fyll i tabellen.
2. Skapa ett stapeldiagram och ett linjediagram som visar din vattenförbrukning.
3. Du kan välja att diagrammen antingen visar hur vattenförbrukningen ser ut över en dag eller hur vattenförbrukningen ser ut över en vecka.
Diskutera tillsammans i klassen:
- Vad kan du göra för att minska din vattenförbrukning?
- Vad kan ni göra för att minska vattenförbrukningen i skolan?
- Vilket diagram blev tydligast, stapel- eller linjediagrammet? Varför tycker du det?