Koppling till centralt innehåll
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på identitet. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen.
Mål
Att utveckla förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.
Att utveckla förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Att utveckla medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet "identitet". Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 7 – Du har rätt att få ett namn och att vara medborgare i ett land. Du har också rätt att så långt det är möjligt få veta vilka dina föräldrar är och att bli väl omhändertagen av dem.
Artikel 8 – Du har rätt till din identitet. I identiteten ingår ditt medborgarskap i ditt land, ditt namn och dina släktförhållanden. Om du har berövats din identitet, ska du få hjälp att ta reda på den.
Kolla
Hantverk, trender och design
Bilderna föreställer konsthantverk och hemslöjd från bruks- och prydnadsföremål till banbrytande design och andra slöjdformer i det offentliga rummet, exempelvis offentlig konst. Låt eleverna titta på bilderna. Bilderna finns även utskrivningsbara under fliken "Stödmaterial".
I helklass:
Prata om bilderna, om mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
Börja
Att uttrycka identitet
Börja med att läsa texten om barnkonventionen tillsammans med eleverna.
"Du har rätt till din identitet. Det innebär i första hand att du har rätt att få ha och behålla ett namn, en nationalitet och dina familjerelationer. Ofta pratar man också om att man kan skapa en egen identitet genom att lyssna på en viss musik, utöva en särskild sport, ha en viss klädstil eller tillhöra en viss grupp.
Du är också fri att utveckla en egen identitet på det sättet. Du är en egen person och du har rätt att pröva dig fram till vem du är och vill vara."
Diskutera om det finns något mode eller några trender som är populära just nu bland ungdomar. Vad signalerar dessa uttryck?
Rangordna vilka av följande som eleverna tycker är viktigast för att skapa en egen identitet:
- Etnicitet
- Musik
- Sport
- Klädstil
- Grupptillhörighet
- Andra intressen
Fortsätt
Hantverk som uttrycker din identitet
I förra uppgiften fick eleverna arbeta med identitet och även fundera på vad som bildar deras egen identitet.
Nu får eleverna göra ett arbete som uttrycker deras egen identitet. Låt eleverna börja med att skapa en imageboard. Använd även bilder på konst och design.
Du kan även skapa digitala imageboards på Pinterest.
Elevinstruktioner:
Gå vidare och skapa ett slöjdföremål utifrån din imageboard. Sikta på att skapa ett hantverk som uttrycker vem du är. Exempelvis din etniska och kulturella identitet eller någon annan del av din identitet som sport eller musik.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på ett papper eller via en app som du väljer:
- Ge exempel på saker som uttrycker människors identitet.
- Varför är det viktigt för människor att skapa en egen identitet?
Fördjupa dig
En slöjdutställning
Skapa en slöjdutställning av klassens slöjdföremål och konstverk. Sammanställ utställningen under temat "Olika är bra – att ha en egen identitet och vara stolt över den man är ger styrka och ett bra självförtroende".
Låt eleverna skriva korta texter som kompletterar deras konstverk i utställningen. De kan till exempel beskriva vad de vill förmedla med sitt konstverk eller vad som har inspirerat dem att skapa det.
Ställ ut i något av skolans gemensamma utrymmen.