Koppling till centralt innehåll
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
- De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
- Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Det lokala beslutsfattandet, till exempel i elevråd och föreningar. Hur individer och grupper kan påverka beslut.
Syfte
Syftet med lektionen är att utifrån barnkonventionens artiklar 16 och 19 diskutera frågor kring privatliv, integritet och rätten att bli bra behandlad.
Mål
Att eleverna får reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Att eleverna får reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på frågor kring privatliv, integritet och rätten att bli bra behandlad. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Du har rätt att skyddas från olagliga intrång i ditt privatliv. Det gäller i hemmet eller där du bor och vistas. Ingen får till exempel läsa dina brev eller dagböcker utan lov. Det gäller också i alla andra situationer då information om dig hanteras. Ingen får heller skada din heder eller ditt rykte. Lagen ska ge dig starkt skydd mot alla sådana intrång.(Artikel 16)
Du har rätt till skydd mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, vanvård, misshandel, övergrepp eller annat utnyttjande. (Artikel 19)
Kolla
Låt eleverna titta på bilden
Prata om vad som händer i bilden och vad integritet och privatliv innebär.
Diskutera med klassen vad som händer när integriteten bryts, eller privatlivet inte respekteras, till exempel en vuxen som läser din mobil, dagbok, eller tvingar någon att berätta något som man inte vill.
Låt eleverna sedan titta på den korta filmen som handlar om rätten till skydd.
Börja
Runda – vad är privat och vad är skydd?
Låt eleverna läsa följande text:
"Barnkonventionen säger att du har rätt till ett privatliv. Det gäller både i hemmet och i skolan. Ingen får till exempel läsa dina brev eller dagböcker utan lov."
"Ingen får göra dig illa. Det är du som bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar."
Runda
Rundan synliggörs med en boll eller något annat föremål som man kan skicka runt. Eleven som har ordet håller i bollen och ger sedan till nästa elev.
Metoden gör att alla i klassen får dela med sig av sina tankar. Varje elev kan välja en av frågorna nedanför om de inte har något att säga.
- Vad menas med privatliv?
- Vad tror du man menar med att någon inte respekterar ens privatliv?
- Vad tror du man menar med att ingen får göra dig illa?
- Vad tror du man menar med att "Det är du som bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar?
Fortsätt
Post-it desk
Läs upp de fyra påståenden nedan för eleverna, en i taget. Eleverna får ta ställning till varje påstående och skriva på en post-it-lapp om de håller med eller inte med ett ja eller nej med en kortfattad motivation.
Påståenden
- Det gör inget om jag får skulden för något jag inte har gjort. Det händer mig ganska ofta i alla fall.
- Om jag har en hemlis så kan jag alltid dela hemlisen med en kompis.
- Om en kompis berättar att den varit med om något hemskt, men inte vill att jag ska berätta det för någon vuxen, så gör jag det i alla fall.
- Om en kompis gör mig eller någon annan illa, så är det bättre att vi får lösa det själva, utan att blanda in vuxna.
Avsluta med att ni sätter upp lapparna på tavlan eller väggen, sortera efter liknande åsikter och diskutera resultatet i helklass.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på följande frågor i helklass, diskutera:
- Vem bestämmer vad du får tycka och tänka?
- Var ska man vända sig om någon gör dig illa, eller inte låter dig tycka och tänka som du vill?
Fördjupa dig
Affischuppgift – Hur ska vi vara mot varandra?
Läs upp eller låt eleverna själva läsa följande text (utskrivningsbart ark finns under fliken "Stödmaterial"):
"Sverige har lovat att följa barnkonventionen. Den gäller alla upp till 18 år."
Ingen får göra dig illa. Det är du som bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar. Om du blir illa behandlad ska du kunna få stöd och hjälp. Du har rätt till skydd mot alla former av våld, övergrepp, misshandel och utnyttjande.
Mobbning är ett stort och allvarligt vardagsproblem för många. Mobbning kan vara allt ifrån kommentarer om vilka kläder man har på sig, till knuffar och slag eller kränkningar på nätet. Mobbning finns överallt i samhället. Det sker till exempel i skolan och föreningar.
På senare år har mobbning via internet blivit allt vanligare. Den som medvetet slår eller sparkar på någon eller skadar någon på annat sätt gör sig skyldig till misshandel.
Du får inte tala illa om andra personer på grund av deras hudfärg, etnicitet eller religion. Du får inte heller säga något elakt direkt till en person för att såra honom eller henne. Då gör du dig skyldig till hets mot folkgrupp eller förtal."
Dela in klassen i små grupper för att diskutera följande frågeställningar:
- Vad är ett hot, ge exempel?
- Hur ska man göra om man utsätts för hot?
- Vad vill den som hotar dig uppnå?
- Vem ska man vända sig till om man upplever hot, eller ser andra som utsätts för hot?
Låt nu varje grupp skriva ner förslag på regler utifrån följande frågeställningar:
- Hur ska vi bete oss mot varandra, i skolan på nätet och i vardagen?
- Hur ska vi göra om vi blir illa behandlade, eller upptäcker andra som blir det?
- Vem ska vi vända oss till?
Avsluta i helklass
Varje grupp skriver nu sina regler på tavlan. Därefter får hela klassen enas om en lista med de regler som alla är överens om.
Låt eleverna avsluta genom att göra en affisch med gemensamma regler som de sätter upp på väggen i klassrummet eller någon annan synlig vägg som en påminnelse.