Koppling till centralt innehåll
Koppling till förskolans läroplan
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är.
Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. Barn har rätt till delaktighet och inflytande.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem.
Syfte
Syftet med lektionen är att barnen lär sig om demokrati och barnkonventionen.
Mål
Att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå sina rättigheter och ges möjlighet att uttrycka dessa.
I barnkonventionen
“Jag har rätt att tänka och tycka vad jag vill.”
Barn har rätt att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter (Artikel 13).
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för barnen att övningen handlar om demokrati och att barn har rättigheter.
Kolla
Titta på filmen om barnkonventionen,
https://youtu.be/DqMlI0ohcIE
Prata med barnen om filmen
- I filmen får barnen säga vad de vill och vad de drömmer om. Varför är det viktigt?
- Vad är tankefrihet?
Börja
Demokrati
Introducera begreppet demokrati för barnen med hjälp av texten nedan.
Överallt finns det någon som bestämmer och fattar beslut. Föräldrar bestämmer när det är dags att gå och lägga sig. Läraren på förskolan bestämmer när det är dags att äta mellanmål. Politiker bestämmer var förskolor och vägar ska byggas.
I en demokrati får alla vara med och bestämma. Till exempel att människor får välja vilka personer som ska bestämma i landet. När barn får vara med och bestämma på förskolan, kan vi ha demokrati på förskolan också.
Arbeta med frågorna
- Vad kan barn vara med och bestämma i familjen?
- Vad kan barn vara med och bestämma i förskolan?
- Hur kan vi göra så alla får vara med och bestämma när vi leker?
- Finns det saker som barn måste få vara med och bestämma om?
Fortsätt
Prova på att rösta.
Låt barnen vara med och rösta om exempelvis vad ni ska ha till mellanmål.
- Rita upp tre alternativ på olika A4-papper, sätt upp på en vägg så att barnen når.
- Låt ett barn i taget gå fram och dra ett sträck på det alternativ hen röstar på.
Fördjupa dig
Sammanställ barnens röster och visa resultatet för dem. Prata sedan om hur det var att rösta.
- Hur kändes det att rösta?
- Vilket mellanmål var det som fick mest röster?
- Är röstning ett bra sätt att få vara med och bestämma?