Koppling till centralt innehåll
- Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen.
- Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
Syfte
Syftet med lektionen är att se hur elevernas fritid ser ut idag, vad gör man och vill man göra, vad är en bra kompis och hur fungerar kompistryck. Vad innebär ensamhet, och att känna sig utanför.
Mål
Att eleverna får reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt.
Att eleverna får utveckla en personlig livshållning och förståelse för sitt eget och andra människors sätt att tänka och leva.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen:
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på rätten till lek och fritid. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Du har rätt till fritid, lek och vila. Du har rätt att delta i kulturella och konstnärliga aktiviteter. (Artikel 31)
Kolla
Låt eleverna titta på bilderna som visar lek och fritid
Prata om vad bilderna visar. Fånga upp elevernas tankar genom att skriva på tavlan. Avsluta med att se vilka ord och idéer som hör ihop. Bilderna finns även utskrivningsbara under fliken "Stödmaterial".
Börja
Vad är fritid?
Börja med att läsa texten om barnkonventionen. Diskutera sedan frågorna i grupper.
"Du har rätt att få göra saker som är roliga på din fritid. Till exempel måla, idrotta, lyssna på musik, se film eller gå på teater. Du ska både ha möjlighet att skapa saker själv och uppleva det andra har skapat. På fritiden ska man ha kul. Men fritiden är också en viktig del i barns och ungas utveckling.
Fritiden ska ge dig tillfälle att skapa nya sociala relationer, utveckla dig själv och dina intressen. Att träffa kompisar är mest populärt bland barn och unga i Sverige – hemma, på fritidsgården eller över internet.
Andra fritidsintressen är att sporta och att titta på tv eller dvd. Flickor och pojkar använder internet lika mycket. Men flickor umgås mer med kompisar på sociala sajter medan pojkar spelar mer dataspel."
- Vad tycker du om att göra på din fritid?
- Vilka tidningar och böcker läser du?
- Vad är en bra kompis?
- Beter man sig annorlunda mot andra på fritiden än i skolan?
- Hur skildras en bra kompis i litteraturen och på film?
- Hinner du umgås du med din familj på fritiden?
Avsluta med att i helklass diskutera begreppet fritid och vad det innebär. Skulle man orka med skolan om man inte hade tid med fritidsaktiviteter?
Fortsätt
Hur fungerar det med kompisar i skolan?
Börja med att läsa texten. "En religion kan hjälpa människor att förstå hur världen och livet är. Den förklarar också hur vi människor ska vara mot varandra."
Eleverna börjar med att undersöka om någon av de stora religionerna säger något om hur man är en bra kompis.
Dela in klassen i mindre grupper. I smågrupper får eleverna diskutera och svara på frågorna nedan.
- Hur tycker du en bra kompis i skolan ska vara?
- Vad gör du för att vara en bra kompis?
- Varför är det viktigt att ha bra kompisar?
- Har det hänt att någon inte får vara med sina kompisar?
- Hur känns det att bli lämnad utanför?
Avsluta i helklass med att höra hur grupperna har svarat. Finns det någon fråga som ni känner att klassen bör arbeta vidare med?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på frågorna nedan:
- Varför är det viktigt att vara en bra kompis?
- Hur ska man vara en bra kompis?
Fördjupa dig
Kompis-budord
I helklass
Kom med förslag på olika ord som ni tycker kännetecknar vad en bra kompis är.
Kom fram till ungefär 8-10 stycken av dessa ord som alla kan vara överens om stämmer in på vad en bra kompis är.
Dela in er i så många grupper som antalet överenskomna kompis-budord.
I varje grupp ska ni göra en plansch/affisch med ert kompis-budord, och skriva meningar samt rita bilder som visar vad just deras kompis-budord innebär.
Sätt upp kompis-budorden runt om i klassrummet, som en påminnelse över er överenskommelse.