Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 43

Hälsa är att må bra

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om barns rätt till att må fysiskt och psykiskt bra. 

2. Kolla
Kolla

Kolla

Vad innebär det att må bra?
Titta på filmen. 
Ge exempel på vad som behövs för att man ska må bra. Läs därefter artikel 27 i barnkonventionen.


– "Du har rätt att leva på ett sätt som ger dig möjlighet att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt. Dina föräldrar har huvudansvaret för detta, men om de behöver stöd ska de få det."Diskutera i helklass. (Artikel 27)

Diskutera  i helklass:

  • Vad innebär det att må bra?
  • I artikel 27 står det att föräldrar har huvudansvaret för att barn ska må bra. Vilket ansvar tycker du att skolan bör ha?
3. Börja
Börja

Börja

Spökboll
Värm upp med att spela spökboll. Öka stressnivån genom att efterhand öka antalet bollar i spelet. Läs mer om spökboll här. 

Arbeta i grupper.

Börja med att läsa texten:

Många artiklar i barnkonventionen handlar om rätten att må bra. Barn i Sverige trivs oftast ganska bra med livet. Men den psykiska hälsan bland unga har försämrats under senare år, särskilt bland flickor i tonåren. En del får ångest. Andra känner oro, blir ledsna eller har svårt att sova. Nästan varannan flicka och var tredje pojke mellan 10 och 17 år känner sig
stressad minst en gång i veckan. Skolan kan vara en källa till stress, där många elever känner krav på att lyckas.

Det finns olika typer av stress. Kortvarig stress, som den vi försökte skapa med spökboll, ökar adrenalinnivån för att göra kroppen beredd att agera och reagera snabbt.

Långvarig stress ökar kortisolnivåerna i blodet vilket påverkar ämnesomsättningen i kroppen och ger sämre sömn. Kroppen och hjärnan bli utmattad av hyperaktiviteten vilket bland annat leder till problem med humöret och minnet.

● Vilken typ av stress tror ni att skolan skapar hos många elever?

● Vad kan man göra för att dämpa stress i skolan?

Diskutera under tre minuter och avsluta med att berätta för övriga klassen.

4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Linjen
Din pedagog markerar en linje i gymnastiksalen, exempelvis från vägg till vägg. Ena änden representerar ”Instämmer helt” och den andra änden ”Instämmer inte alls”.

Din pedagog läser sedan upp ett påstående i taget och ber dig att ställa dig utmed linjen där du känner dig hemma. 

Vad har jag lärt mig?

Svara på följande frågor genom att skriva svaret på ett papper. 

Ge tre exempel på vad du har lärt dig under dagens lektion.

5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupning

Yoga
När man vill minska stress och känna lugn. 
Här kommer två förslag på övningar:

Plogen
Se film, ”Yoga för alla – Teknik – Plogen

Halvbrygga
Se film, Se film ”Yoga för alla – Teknik – Halvbrygga

Därför är yoga bra:

● Ställningarna i yoga stärker skuldrorna, ryggen och bröstmuskulaturen - områden som vi spänner när vi är stressade.
● Yoga hjälper att få mer blod till huvudet så att huvudvärk och spänningar i nacken lättar.
● Du upplever ro eftersom ställningarna kräver fokus och koncentration.