Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 32

Skolan i världen

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionens artikel 29,  om din rätt att utvecklas som människa i ett fritt samhälle.

 

 

2. Kolla
Kolla

Kolla

Olika skolor i världen
Titta på bilderna. Vad säger bilderna?

● Ser skolan likadan ut för barnen på bilderna, vad finns det för likheter och skillnader?

Indien:

USA:

Nigeria:

Filippinerna:

Läs tillsammans:
Läs högt artikel 29 i barnkonventionen, först på svenska och sedan på engelska:

”I skolan ska du få utvecklas på alla sätt och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Du ska också lära dig att respektera de mxten i klassen:änskliga rättigheterna, dina föräldrar, din egen och andras kultur samt naturen.” (Artikel 29)


”Education of the child shall be directed to:
The preparation of the child for responsible life in a free society, in the spirit of understanding, peace and tolerance. The development of respect for the child's parents, his or her own and other peoples cultural identity, language and values.

3. Börja
Börja

Börja

Heta stolen
Börja med att prata om betydelsen av artikel 29. 
Diskutera med en kompis.

Vad menas med…

… att utvecklas?
… att förberedas för ett ansvarsfullt liv?
… ett fritt samhälle?
… respekt för de mänskliga rättigheterna?
… respekt för dina föräldrar?
… respekt för din egen och andras kultur?
… respekt för naturen?

Heta stolen
Din pedagog läser upp några påståenden som ni i klassen ska ta ställning till, ett påstående i taget.

Om du håller med byter du stol, om du inte håller med sitter du kvar.

Motivera ditt val. Kanske vågar du testa att motivera på engelska?

4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Skriv en text på engelska
Skriv om hur du tycker att det är att gå i skolan i Sverige eller om hur du tror att det är att gå i skolan i ett annat land. Skriv för hand eller på dator.

Använd frågorna nedan som stödfrågor, men kom också på eget innehåll. Ett tips är att du samlar dina svar i en tankekarta eller i form av stödord innan du skriver en sammanhängande text.

Begreppen i de engelska meningarna är användbara för dig när du skriver din text. Använd också digitala eller tryckta lexikon om du behöver.

Stödfrågor:

• Hur ser en vanlig dag ut?
Describe what a normal day in school looks like.

• Vad gör du på lektionerna?
What are you doing during the lessons?

• Vad tycker du är roligt eller jobbigt med att gå i skolan?
What do you like about school? What do you like less about school?

• Vad gör du på rasterna?
What do you do during your breaks?

• Har du mycket läxor?
Do you have a lot of home work?

Vad har jag lärt mig?
Skriv ner dina svar:

● Ge några exempel på vad du ska lära dig i skolan enligt artikel 29.

● Tycker du att din skola följer barnkonventionen?

5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupning

● Vad betyder frihet? Ge exempel på vad frihet i skolan är.
● Vad betyder ansvar? Ge exempel på vad ansvar i skolan är.

Arbeta i par (med den du sitter närmast)
Skriv ord och handlingar på engelska som ni förknippar med frihet och ansvar i skolan. 

Samlas i helklass
Gå igenom svaren och försök att gemensamt komma fram till hur man bäst visar ansvar för varandra i klassrummet, på skolan och på fritiden.

Skriv ned det ni kommer fram till i ett gemensamt dokument. Återkom med jämna mellanrum till dokumentet och se om det följs eller hur väl det fungerar.