Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 34

Kompisbudord

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om barns rätt till lek och fritid. 

2. Kolla
Kolla

Kolla

Titta på bilderna som visar lek och fritid
Vad visar bilderna?
Skriv på tavlan ord som du kommer på.

3. Börja
Börja

Börja

Vad är fritid?
Lyssna till texten om barnkonventionen som din pedagog läser upp.

Diskutera i grupper.

● Vad tycker du om att göra på din fritid?
● Vilka tidningar och böcker läser du?
● Vad är en bra kompis?
● Beter man sig annorlunda mot andra på fritiden än i skolan?
● Hur skildras en bra kompis i litteraturen och på film?
● Hinner du umgås du med din familj på fritiden?

Avsluta med att i helklass diskutera begreppet fritid och vad det innebär. Skulle man orka med skolan om man inte hade tid med fritidsaktiviteter?

4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Hur fungerar det med kompisar i skolan?
”En religion kan hjälpa människor att förstå hur världen och livet är. Den förklarar också hur vi människor ska vara mot varandra.”

● Börja med att undersöka om någon av de stora religionerna säger något om hur man är en bra kompis.

Nu delas ni in i mindre grupper där ni får ni diskutera och svara på frågorna nedan. 

● Hur tycker du en bra kompis i skolan ska vara?
● Vad gör du för att vara en bra kompis?
● Varför är det viktigt att ha bra kamrater?
● Har det hänt att någon inte får vara med sina kompisar?
● Hur känns det att bli lämnad utanför?

Avsluta i helklass med att höra hur grupperna har svarat. Finns det någon fråga som ni känner att klassen bör arbeta vidare med.

Vad har jag lärt mig?

Skriv ner dina svar:

● Varför är det viktigt att vara en bra kompis?
● Hur ska man vara en bra kompis?

5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupning

Kompis-budord
I helklass

● Kom med förslag på olika ord som ni tycker kännetecknar vad en bra kompis är.
● Kom fram till ungefär 8-10 stycken av dessa ord som alla kan vara överens om stämmer in på vad en bra kompis är.
● Dela in er i så många grupper som antalet överenskomna kompis-budord.
● I varje grupp ska ni göra en plansch/affisch med ert kompis-budord, och skriva meningar samt rita bilder som visar vad just deras kompisord innebär.
● Sätt upp kompis-budorden runt om i klassrummet, som en påminnelse över er överenskommelse.