Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 35

En trygg plats

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om barns rätt till skydd mot våld, och rätten till ett privatliv. 

2. Kolla
Kolla

Kolla

Titta på bilden
Vad är det som händer i bilden? Vad betyder integritet och vad innebär det att ha ett privatliv?

  • Vad händer när integriteten bryts, eller privatlivet inte respekteras, till exempel en vuxen som läser din mobil, dagbok,  eller tvingar någon att berätta något som man inte vill?

Titta på den korta filmen om skydd.

3. Börja
Börja

Börja

Rundan
Tillsammans ska nu alla i klassen få dela med sig av sina tankar. Du väljer en av frågorna nedan att prata om.

Läs först följande text:

“Barnkonventionen säger att du har rätt till ett privatliv. Det gäller både i hemmet och i skolan. Ingen får till exempel läsa dina brev eller dagböcker utan lov.”

"Ingen får göra dig illa. Det är du som bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar." 

● Vad menas med privatliv?
● Vad tror du man menar med att någon inte respekterar ens privatliv?
● Vad tror du man menar med att ingen får göra dig illa?
● Vad tror man menar med att ”Det är du som bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar”?

4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Post it -desk
I den här övningen läser din pedagog upp fyra påståenden som du ska ta ställing till. Skriv på en post-it- lapp om du håller med eller inte. Försök också att motivera kortfattat.

Avsluta övningen tillsammans genom att sätta upp alla lappar på tavlan och diskutera resultatet i helklass.

Vad har jag lärt mig?

Svara på följande frågor i helklass, diskutera:

● Vem bestämmer vad du får tycka och tänka?
● Var ska man vända sig om någon gör dig illa, eller inte låter dig tycka och tänka som du vill?

5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupning

Affischuppgift – Hur  ska vi vara mot varandra?
Din pedagog läser först en text och delar sedan in er i grupper.

Diskutera i grupp:

● Vad är ett hot, ge exempel? Hur ska man göra om man utsätts för hot? Vad vill den som hotar dig uppnå? Vem ska man vända sig till om man upplever hot, eller ser andra som utsätts för hot.

● Ge förslag på regler för hur ni ska bete er mot varandra, på nätet och i vardagen. Hur ska ni göra om ni blir illa behandlade, eller upptäcker andra som blir det. Vem ska ni vända er till?

I helklass.

● Ta fram ett gemensamt dokument.
● Grupperna skriver sina regler på tavlan.
● Hela klassen enas om en lista med regler som ni ska följa.