Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 41

Gör skolan till en ännu bättre arbetsplats för alla elever

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om att vuxna ska lyssna och ta hänsyn till dina åsikter.     

2. Kolla
Kolla

Kolla

Barnkonventionens historia
Titta på filmen.

  • Sammanfatta i par för varandra vad filmen handlade om.
  • Gå igenom filmens innehåll tillsammans och skriv upp i en gemensam mindmap på tavlan.
3. Börja
Börja

Börja

Vad vet vi om barnkonventionen?
Du får ett utskrivet VÖL shema (Vet, önskar veta, lärt mig)  av din pedagog. (Se bilden)

  • Fyll i vad du önskar veta om Barnkonventionen?
  • När vi avslutar lektionen ska du fylla i vad du har lärt dig.

Tips!

  • I rutan “Vet” kan du skriva vad du redan vet och vad du kommer ihåg från filmen.
  • I rutan “önskar veta” får du tänka efter vad du vill veta mer om barnkonventionen. Du kan utgå från dig själv, din situation och dina intressen. Du kanske undrar vilka rättigheter barnkonventionen ger dig att vara med och bestämma saker hemma? En skejtboardåkare kanske undrar om barnkonventionen ger rättigheter att kunna åka skejtboard nära där man bor.
  • Rutan “har lärt mig” fylls i slutet av lektionen.
4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Vad är inflytande?
Reflektera utifrån EPA-metoden (ensam, par, alla)

Skriv först individuellt dina svar på frågorna:

● Vad betyder begreppet inflytande?
● Vad anser du att ha inflytande över ditt liv betyder, till exempel inom skola, fritid och familj?
● Varför tror du att barns rätt till inflytande finns med i barnkonventionen?

Återberätta sedan i par för varandra vad ni kommit fram till.

Avsluta med att gå igenom tillsammans i klassen vad ni kommit fram till.

Värderingsövning
Ta ställning till de påståenden som din pedagog läser upp.

● Ställ dig upp om du håller med.

● Sitt ner om du inte håller med.

● Tänk på att det inte finns några rätt eller fel och det går bra att ändra åsikt.

Vad har jag lärt mig?

Gå tillbaka till ditt VÖL-schema (vet, önskar veta, lärt mig) och fyll i vad du lärt dig under
lektionen.

5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupa dig

En bättre arbetsplats – ett argumenterande tal

Börja med att titta på ett avsnitt ur retorikmatchen.

Arbeta i grupper med att komma på förslag hur klassrummet kan göras till en bättre arbetsplats.

Det kan gälla:

● Hur vi är med varandra
● Lugn och ro
● Möblering

Så här håller ni ett argumenterande tal:

● Ni ska ha en tydlig åsikt.
● Ni ska presentera er åsikt med hjälp av argument.
● Era argument ska bygga på fakta och erfarenheter
● Ni ska presentera motargument och kunna bemöta dessa.
● Ni ska sedan presentera ert förslag på problemet.

Att tänka på:

● Ert förslag ska framgå tydligt.
● Ni ska se till att ni har en röd tråd genom hela ert tal.
● Ni ska inleda talet på ett intresseväckande sätt.
● Ni kan avsluta genom att sammanfatta era starkaste argument för att få lyssnaren att
vilja genomföra ert förslag.

Two stars and a wish
Fokusera på en annan grupps tal och ge kamratrespons utifrån ”Two stars and a wish”.

Det vill säga, framför två saker som var bra i talet och en sak som kan utvecklas.

Håll ert tal för klassen, en annan grupp får i uppgift att ge er kamratrespons.

Avsluta med att klassen gemensamt väljer förslag från presentationerna att använda  i klassrummet. Utvärdera efter två veckor om era förslag har lett till en bättre arbetsplats.