Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 42

Behovet av vila och motion

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om barns rätt till lek och fritid kopplat till sömn, kost och motion. 

2. Kolla
Kolla

Kolla

Vila och sömn
Titta på filmen.

FIlm 4: Rätt till lek, fritid och vila

  • Vilket ansvar har du själv för att du får den sömn och vila som du behöver?
3. Börja
Börja

Börja

Tänk själv och samtala om
 
Börja med att tillsammans med din pedagog läsa texten från barnkonventionen:

”Du har rätt att få göra saker som är roliga på din fritid. Till exempel måla, idrotta, lyssna på musik, se film eller gå på teater. Du ska både ha möjlighet att skapa saker själv och uppleva det andra har skapat.

Sverige ska sträva efter att alla barn i landet får samma möjligheter att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. Din kommun ska se till att det finns lekplatser, idrottshallar och andra platser där du och dina kamrater kan vistas. Sådana platser ska vara anpassade för dem som till exempel har en funktionsnedsättning.

Barnkonventionen ger dig också rätt att vila. För att du ska kunna må bra måste du få säga nej när du inte vill eller orkar. Du har rätt till avkoppling och sömn.”

Individuellt
Skriv ner dina svar på frågorna:

I par 
Arbeta sedan med en kompis och jämför era svar.

● Vad innebär det att ha rätt att delta i kultur- och fritidsaktiviteter? Ge några exempel på kultur- och fritidsaktiviteter.

● Tycker du att alla barn och unga har samma möjligheter att delta i kultur- och fritidsaktiviteter? Motivera ditt svar.

4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Vad händer med kroppen om vi får för lite vila och motion?
Skriv ner dina svar på frågorna.

● Får du tillräckligt med vila varje vecka? Motivera.
● Får du tillräckligt med motion varje vecka? Motivera.
● Vad tror du skulle hända med din kropp om du inte fick eller kunde motionera?
● Vad tror du skulle hända med din kropp om du inte fick tillräckligt med vila?

I par

Jämför i par och diskutera de svaren ni har skrivit ner.

Nu är det dags att i par ta reda på vad som verkligen händer med människokroppen när den inte får tillräckligt med vila och motion.

Använd dessa frågeställningar när ni gör er egen research:

● Vilka ämnen producerar kroppen vid motion?
● Vad har dessa ämnen för betydelse för vårt välmående? Både fysiskt och psykiskt.
● Vilka fysiska sjukdomar kan bli följden av för lite sömn och motion?
● Vad kan dessa sjukdomar ge för symptom?

Förbered er på att presentera resultatet av er research med hjälp av ett digitalt verktyg som keynote eller powerpoint. Var noga med att ange era källor.

Tre par tillsammans

● Avsluta med att gå samman med två av de andra paren och turas om att presentera för varandra.

Vad har jag lärt mig?

Svara på följande frågor antingen genom att skriva svaret på ett papper eller via en app som din lärare väljer.

● Ge två exempel på vad du har lärt dig i den här lektionen.
● Nämn en sak ur lektionen som du vill lära dig mer om.

5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupa dig

Läxor, prov och inlämningar 
Att gå i skolan kan stundtals kännas pressande. Läxor, prov och inlämningar avlöser varandra. I den här fördjupningen får ni fundera på om er pedagog kan underlätta för er elever och vad ni själva kan göra.

I grupp

Arbeta med frågeställningarna och försök att argumentera ur ett biologiskt perspektiv.

● Läxor. Behövs det? Störs elevernas möjlighet till vila och motion? Motivera.
● Prov. Behövs det? Störs elevernas möjlighet till vila och motion? Motivera.
● Inlämningar. Behövs det? Störs elevernas möjlighet till vila och motion? Motivera.
● Andra prioriteringar. Finns det andra saker som ni kan påverka och prioritera annorlunda för att få mer tid över till vila och motion och ändå hinna med skolarbetet.

Varje grupp sammanställer sina svar och presenterar i helklass.

Avsluta med att prata om vilka kunskaper ni kan ta med er från dagens lektion. Vad är det rimligt att era lärare gör och vad kan ni göra själva för att minska stress?