Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 51

Utbildning i dåtid och nutid

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om din rätt att gå i skolan och få en utbildning. 

2. Kolla
Kolla

Kolla

Rätten till utbildning
Titta på filmen. Vad säger filmen?

3. Börja
Börja

Börja

För och emot obligatorisk gymnasieskola
Börja med att läsa artikel 28 i barnkonventionen. Fortsätt sedan med minidebatt.

”Du har rätt till utbildning. Du ska få gå i grundskolan och den ska vara gratis.” (Artikel 28)

Minidebatt:
Några politiska partier i Sverige vill göra gymnasieskolan obligatorisk. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med en obligatorisk gymnasieskola?

Placera er i mindre grupper.
En grupp tar rollen för en obligatorisk gymnasieskola.
En annan grupp tar rollen emot.

Förbered argumenten under några minuter. Därefter kan debatten börja.

Avsluta i helklass med att diskutera följande:

Varför är det viktigt att utbildning ska vara gratis och tillgänglig för alla?

4. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Utbildningens betydelse för Sverige
Arbeta i par eller  individuellt med att undersöka och förklara.

Undersök och förklara:

  • Varför infördes en obligatorisk och kostnadsfri grundskola i Sverige?
  • Vad tror du att det har betytt för Sverige att införa en gratis skola för alla barn?

Göra en kort jämförande beskrivning, ur ett utbildningsperspektiv, av Sverige före respektive efter införandet av obligatorisk och kostnadsfri grundskola.

Vad har jag lärt mig?

Svara på följande fråga genom att skriva svaret på ett papper. 

  • Nämn några av fördelarna och nackdelarna med att ha en obligatorisk och kostnadsfri grundskola för alla.
  • Nämn några av fördelarna och nackdelarna med att ha en obligatorisk och kostnadsfri gymnasieskola för alla.
5. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupa dig

Fördjupningen handlar om innehållet i er utbildning. Börja med att läsa artikel 29 och arbeta sedan med uppgiften.

”I skolan ska du få utvecklas på alla sätt och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Du ska också lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna, dina föräldrar, din egen och andras kultur samt naturen.” (Artikel 29)

Artikel 29 beskriver skolans ansvar och utbildningens innehåll. Arbeta i små grupper med att
analysera på vilka sätt ni får ta del av följande i er utbildning.

● Att få utvecklas på alla sätt.
● Att förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle.
● Att lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna.
● Att lära dig att respektera din egen och andras kultur.

Avsluta med att ta fram förslag på hur er skola kan bli bättre på att få in dessa punkter i den dagliga verksamheten i er utbildning. Gå vidare med era förslag och lämna dem exempelvis till elevrådet.