Denna lektion handlar om barnkonventionen, om att du har rätt att uttrycka dina åsikter i alla frågor som rör dig, att ingen annan får bestämma vad du ska tänka och tycka.
Rätt till inflytande
Titta på bilderna. Vad säger bilderna?
Diskutera i helklass:
● Hur går beslutsfattandet till?
● Vilka kan komma till tals under beslutsprocessen?
● Hur kan man påverka beslutsprocessen?
Vad är Inflytande?
Läs texten om barnkonventionen tillsammans med din pedagog. Arbeta därefter med de tillhörande frågorna i mindre grupper.
Barn och unga har rätt till inflytande över sina liv. Både i familjen och i skolan. Som elev har du rätt till inflytande över din utbildning. Skolan är din arbetsplats. Du ska exempelvis få vara med och planera och utvärdera den dagliga undervisningen.
I många klasser har man klassråd. Men det finns inga regler som säger att man måste ha det. Däremot står det i lagen att eleverna, tillsammans med läraren, ska diskutera frågor som är av intresse för dem.
Det står i barnkonventionen att du är fri att uttrycka dina åsikter och tankar. Du har alltså rätt att säga vad du vill och att bilda dina egna uppfattningar. Det gäller så länge du inte bryter mot lagen eller säger något som skadar någon annan.
Frågor:
Skriv ner era svar. Avsluta i helklass med att alla grupper presenterar sina svar.
Ett engagerat elevråd
Börja med att läsa texten tillsammans med din pedagog.
”Alla människor har rätt att vara med och bestämma över sin vardag. Det gäller även dig som är ung. Det är självklart att beslut blir mycket bättre om de som berörs av besluten får uttrycka sin åsikt i frågan. Du har rätt att uttrycka din tanke och åsikt i beslut som rör din situation. Makthavare och beslutsfattare måste ta hänsyn till ditt synsätt vid beslut som rör dig.”
Arbeta i små grupper med frågorna nedan.
Skriv ned era idéer.
Avsluta med att gå igenom frågorna i helklass.
Vad har jag lärt mig?
Svara på följande frågor genom att skriva svaret på ett papper.
● Vad menas med att ha inflytande?
● På vilka sätt kan en enskild elev ha inflytande på skolan?
● Vad har jag lärt mig?
Inflytande för trygghet
Dela in er i mindre grupper och genomför en trygghetsvandring där ni undersöker olika miljöer i skolan.
Tänk efter vad ni skulle vilja ändra på i skolan eller i skolans närmiljö för att skapa mer trygghet.
● Klassrum
● Toaletter
● Matsal
● Uppehållsrum
● Ute på skolgården
● Anslutande vägar
● Gångväg och cykelväg till skolan
Att göra:
Avsluta med att lämna förslaget till den eller de ni vill påverka.
Tips för att lyckas
● Prata med andra kompisar i klassen och på skolan för att ta reda på om ni är flera som tycker samma sak. Ni får större kraft om ni är många.
● Ta reda på om det finns någon vuxen som har kunskap på området som kan förse dig med bra argument för din sak. Exempelvis en forskare. Sök på nätet och kolla vilka som har uttalat sig i frågan i media.
● Ta reda på vem som bestämmer i den fråga som du vill påverka. Det kan vara en politiker eller chef i kommunen, eller rektorn på din skola.