Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 44

Kärleken har inga gränser

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen om att alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. 

1. Kolla
Kolla

Kolla

Ingen får diskrimineras 
Titta på filmen. Läs texten och diskutera sedan filmen i par. Har du någon gång känt dig diskriminerad?

Film 5: Rätt till lika värde

“Alla barn och unga har de rättigheter som står i barnkonventionen. Ingen får diskrimineras. Det spelar ingen roll vad du har för familj, vilket land du kommer ifrån, vilket språk du talar, vad du tror på, om du är tjej eller kille, om du är homo-, bi- eller heterosexuell, var i landet du bor eller om du har någon funktionsnedsättning.”

1. Börja
Börja

Börja

Vad är kärlek? 
En övning enligt EPA metoden (ensam, par, alla)

Ensam:
Skriv ner dina tankar kring frågorna nedan. 
Par: Därefter diskuterar och reflekterar du över frågorna tillsammans med en klasskamrat.
Alla: Till sist delar alla par med sig i helklass av det som diskuterats kring frågorna.

  • Beskriv vad kärlek som begrepp står för.
  • Beskriv vad kärlek är för dig
  • Beskriv vilka känslor du känner när du är kär.
  • Är det positivt att vara kär? Motivera ditt svar.

 

Vad innebär diskriminering?
Arbeta i par och diskutera frågorna muntligt. 

Läs först artikel 2 i barnkonventionen högt i par:
 
"Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras."

  • Vad innebär artikeln?

● Vad betyder begreppet diskriminering? Ta hjälp av Google om ni behöver hjälp med förklaring. Vilka synonymer till begreppet finns.

● Skapa två meningar där du sätter in begreppet i sitt rätta sammanhang.

● Reflektera över om barn i världen blir diskriminerade på grund av vem man är kär i. Om ja, förklara hur och ge exempel.

● I Sverige har vi enligt lag rätt att bli kär i vem vi vill. Men är det verkligen så? Vad skulle din familj och vänner säga om du blev tillsammans med en person som är 8 år äldre, en av samma kön som du, en transperson eller en som är kriminell?

Gå igenom det ni kommit fram till i helklass.

1. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Fri kärlek 
Hur förhåller sig religioner till fri kärlek?
Hur ser olika religioner på att bli kär i någon av samma kön?

Arbeta i par med följande:

  • Välj en religion ni vill undersöka.
  • Sök efter information på nätet.
  • Skriv ner den information ni hittar.

Nätet är fantastiskt att använda när man ska söka efter information. Det är viktigt att vara medveten om vad för information du söker efter och vad du ska använda den till. Använd dig därför av den källkritiska checklistan nedan när ni ska ta reda på hur den religion ni undersöker ställer sig till homosexualitet.

Källkritiskt förhållningssätt:

Vem har gjort webbsidan?
Det är viktigt att ta reda på vem som gjort webbsidan.
Finns det några kontaktuppgifter?
Känns privatpersonen, myndigheten, organisationen ärlig?

Varför är webbsidan gjord?
Vad är syftet med webbsidan? Varför finns den?
Ska den informera om något?
Sprida en åsikt?
Försöka att påverka dina åsikter?
Underhålla?

Hur ser webbsidan ut?
Har den kontaktinformation?
Har den fungerande länkar?
Har den trovärdiga källhänvisningar?
Har den senast granskad-datum?

Andra källor?
Finns det andra källor som beskriver samma sak?

Redovisa sedan i korta drag för era klasskamrater om den information ni funnit.

Vad har jag lärt mig?

Skriv ner dina svar på ett papper.

● Har du fått några nya tankar kring ämnet ”Kärleken har inga gränser”?
● Varför är det viktigt att ta upp detta ämne?
● Är det något annat kring ämnet som vi borde tagit upp idag?

1. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupa dig

Får man vara kär i vem man vill?
APE (alla, par och ensam)

1. Diskutera i helklass. Skriv ner tillsammans på tavlan det ni kommer fram till.

Är det okej att vara kär i vem man vill på vår skola?

● Om ja, förklara hur och ge exempel.
● Om nej, förklara hur och ge exempel.
● Om både och, förklara och ge exempel.


2. Diskutera samma fråga i par.

3. Skriv en reflekterande text där du individuellt skriver ner dina tankar om frågeställningen "Är det ok att bli kär i vem som helst på vår skola?".

4. Lämna in din reflekterande text till din lärare.