Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 33

Matstunden

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om familjens betydelse för barn. 



1. Kolla
Kolla

Kolla

Titta på bilderna
Läs citatet: ”Dina föräldrar har gemensamt ansvar för din uppfostran och utveckling.”

● Diskutera i klassen om måltidens betydelse för familjen. Prata om föräldrars ansvar för att vägleda och uppfostra. Vad kan det innebära vid matbordet?

1. Börja
Börja

Börja

Oavslutade meningar
Börja med att läsa texten om barnkonventionen tillsammans med din pedagog och gå sedan vidare och arbeta med övningen "oavslutade meningar".

”Du har rätt att få växa upp i en familjemiljö. Det står i barnkonventionens inledning. Men en familj kan se ut på många olika sätt. Det är inte bara den traditionella kärnfamiljen med mamma, pappa och barn som räknas som familj.

Du har rätt till en vårdnadshavare. Det betyder att det alltid måste finnas någon vuxen person som har ansvaret för att du får det du behöver, att du har mat och kläder och att du mår bra. I de flesta fall är det mamman eller pappan eller båda som är vårdnadshavare. Men vårdnadshavaren kan också vara en annan person.”

Oavslutade meningar
Ni får arbeta i små grupper med att avsluta en mening som er pedagog läser upp. Pedagogen startar en mening och sedan får ni i uppgift att avsluta den. 

1. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Skriva, rita och berätta
Matstunden är ett tillfälle att umgås med familjen. Måltider kan se ut och ätas på många olika sätt. Ibland så har man större måltider speciellt runt vissa traditioner och högtider, då äter man ibland bestämda måltider tillsammans med hela släkten. 


Hur ser en sådan måltid ut hos dig? Skriv, rita och berätta.
Exempel på saker du kan skriva om:

● Vilken är högtiden eller traditionen?
● Gör ni något särskilt innan ni äter?
● Har man några särskilda kläder på sig under måltiden?
● Hur ser det ut på bordet? Hur är det dukat. Sitter man på något särskilt sätt?
● Vem är det som lagat maten?
● Hur många rätter brukar ni äta?
● Vad är det för mat som serveras, symboliserar maten något speciellt?
● Vilka personer sitter med i matstunden?
● Gör man något särskilt under matstunden som sång eller textläsning?
● Vad gör man efter att matstunden är klar?


Vad har jag lärt mig?

Skriv ner dina svar:

● Vilket ansvar har vårdnadshavare (föräldrar) för sina barn?
● Måltider kan skapa gemenskap. Vad menar man med det?

1. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupning

En egen tradition
På många skolor har man egna traditioner. Det kan handla om en julshow och julbord på julavslutningen eller månadsfinal med glass och gemenskap. Nu får ni arbeta med att skapa en egen tradition för er klass eller skola. 

Förslag: arbeta i grupper och rösta fram det bästa förslaget tillsammans i slutet av lektionen. 

Det här kan ni tänka på när ni skapar er egna tradition.


● Utgå från Barnkonventionen.
● Vad i barnkonventionen vill ni uppmärksamma, alltså vad ska ni skapa er tradition kring?
● Hur ska ni uppmärksamma den rättighet som ni har valt ut?
● Vad ska de olika sakerna ni gör symbolisera? tex. mat, sång, klädsel, dukning, dryck osv..
● Bestäm en dag när traditionen ska firas.
● Bjud förslagsvis in föräldrar eller andra klasser att fira er nya tradition med er.