Vi har lagt kakor i din dator! Läs mer om våra kakor.

Animationer
Lektion 52

Om rätten till inflytande över sitt liv

KÖR IGÅNG!
1. Introduktion
Introduktion

Introduktion

Denna lektion handlar om barnkonventionen, om din rätt att välja och följa vilken religion du vill. 

1. Kolla
Kolla

Kolla

Film om inflytande
Titta på filmen. Diskutera därefter frågorna i helklass. 

Utgå från citatet:

“Vuxna ska lyssna och ta hänsyn till dina åsikter.”

● Finns det situationer när det är bättre att vuxna bestämmer utan att lyssna på elever?
● På vilka sätt kan lärare vara bra på att veta och bestämma om vad som är
bäst för elever?
● Vad kan skolan och lärare vinna på att lyssna mer på elever och låta elever vara med och bestämma?

1. Börja
Börja

Börja

Jag får tycka och tänka vad jag vill!
Börja med att läsa artikel 14 i barnkonventionen tillsammans med eleverna. Låt sedan eleverna diskutera frågorna i par.

”Du har rätt att tänka och tycka vad du vill. Du har rätt att följa din övertygelse och att ha vilken religion du vill. Dina föräldrar får vägleda dig, men aldrig bestämma över dina tankar.”
(Artikel 14)

● Finns det situationer när du upplever att du inte får tänka och tycka vad du vill?

● Vilka problem kan det finnas med att inte följa sina föräldrars religiösa övertygelse?

● Vilka problem kan det finnas i balansen mellan att föräldrar får vägleda men inte bestämma över sina barns tankar?

● Finns det utrymme i skolan för att tycka och tänka vad man vill?

1. Fortsätt
Fortsätt

Fortsätt

Etik och moral 
Etik och moral handlar om vad som är rätt eller fel, vad vi uppfattar som gott eller ont. I den här uppgiften får ni arbeta med tre modeller för hur man kan följa en etisk idé.

Om det finns en samsyn på vad som är etiskt rätt så kan man använda modellerna för att avgöra om en handling är bra eller inte.

Modellerna är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik.

Arbeta i par med frågor och uppgifter i tabellen nedanför.

Modeller:

Regeletik

Konsekvensetik

Sinneslagsetik

Förklaring:
Det finns regler för hur man ska handla. Vad som avgör vad som är etiskt rätt och fel i en situation är om man håller sig till reglerna eller inte.

Det som avgör vad som är rätt och fel ur ett konsekvensetiskt perspektiv är vad resultatet av en handling blir.

Att följa en inre moralisk vägvisare. Stundens ingivelse avgör vad som är rätt och fel i en situation.

Frågor och uppgifter:

  • Ge exempel på religiösa regler ur tre olika religioner.
  • Diskutera nackdelar med att utgå ifrån konsekvensetiken.
  • Ge exempel på om och i så fall hur religion kan ge individer en inre moralisk vägvisare.
  • Ge exempel på skolans regler som har en koppling till etik och moral.
  • Ge exempel på en situation när konsekvensetiken kan vara bra att utgå ifrån.
  • Ge exempel på problem som kan uppstå med att utgå ifrån sinneslagssetiken.


Avsluta med att gå samman med en annan grupp, jämför och diskutera era svar med varandra.

Diskutera i helklass:

● Vilken eller vilka modeller tycker ni att man bör utgå ifrån i skolan?

● Hur bör man enas om vad som är rätt och fel i skolan?

● Vilka skillnader finns det mellan att tycka vad man vill och att göra vad man vill?


Vad har jag lärt mig?

Svara på följande frågor genom att skriva ner ditt svar på ett papper. 

● Är det viktigt att ha en gemensam syn på etik som delas av alla i en skola? Motivera.

1. Fördjupning
Fördjupa dig

Fördjupa dig

Skolan är din arbetsplats 
Fördjupningen handlar om inflytande på skolan. Börja med att läsa texten tillsammans med din pedagog och arbeta därefter med frågorna i grupp.

“Skolan är din arbetsplats. Som elev har du rätt till inflytande över din utbildning. Skolan är din arbetsplats. Du ska exempelvis få vara med och planera och utvärdera den dagliga undervisningen.

I många klasser har man klassråd. Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd med eleverna Det står i lagen att eleverna, tillsammans med läraren, ska diskutera frågor som är av intresse för dem.

Många skolor har elevråd. De för elevernas talan på skolan och arbetar för deras krav. Som enskild elev kan man vända sig till elevrådet och få hjälp. Finns det inget elevråd på din skola kan du starta ett. I Sverige har vi föreningsfrihet. Det innebär att alla har rätt att vara med och bilda vilka föreningar de vill, så länge det föreningen arbetar för är lagligt.
Varje skola ska ha egna elevskyddsombud som ska arbeta för att förbättra elevernas arbetsmiljö. Eleverna har rätt att utse två elevskyddsombud per program på gymnasiet. Det står i arbetsmiljölagen. Från årskurs sju har elever rätt att välja egna skyddsombud. Vet du vem eller vilka som är skyddsombud på din skola?”

I grupper:
Ta fram förslag för att främja inflytande i religionsundervisningen.

● Fundera på vad ni vill ha inflytande över.

● Vad innebär det att vara med och planera och utvärdera den dagliga undervisningen?

● Varje grupp sammanställer sina tankar och presenterar för klassen. Skriv upp på tavlan.

I helklass:

● Välj ut de fem bästa förslagen från tavlan.

● Prata med er lärare om hur ni kan omsätta era förslag i praktiken.