Koppling till centralt innehåll
- Tolkning och analys av olika teorier och modeller inom normativ etik samt hur dessa kan tillämpas. Etiska och andra moraliska föreställningar om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara.
- Olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap i den aktuella samhällsdebatten
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på begreppet inflytande. De får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna tillsammans med klassen och lärare reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Mål som eleverna väntas nå i slutet av lektionen:
Ökad kunskap om de mänskliga rättigheterna.
Ökad förmåga att använda etiska begrepp, teorier och modeller.
Ökad medvetenhet om hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet inflytande. Gå igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 14 – "Du har rätt att tänka och tycka vad du vill. Du har rätt att följa din övertygelse och att ha vilken religion du vill. Dina föräldrar får vägleda dig, men aldrig bestämma över dina tankar."
Kolla
Titta på filmen
Eleverna diskuterar därefter frågorna i helklass.
Utgå från citatet:
"Vuxna ska lyssna och ta hänsyn till dina åsikter."
- Finns det situationer när det är bättre att vuxna bestämmer utan att lyssna på elever?
- På vilka sätt kan lärare vara bra på att veta och bestämma om vad som är bäst för elever?
- Vad kan skolan och lärare vinna på att lyssna mer på elever och låta elever vara med och bestämma?
Börja
Jag får tycka och tänka vad jag vill!
Börja med att läsa artikel 14 i barnkonventionen tillsammans med eleverna. Låt sedan eleverna diskutera frågorna i par.
"Du har rätt att tänka och tycka vad du vill. Du har rätt att följa din övertygelse och att ha vilken religion du vill. Dina föräldrar får vägleda dig, men aldrig bestämma över dina tankar." (Artikel 14)
- Finns det situationer när du upplever att du inte får tänka och tycka vad du vill?
- Vilka problem kan det finnas med att inte följa sina föräldrars religiösa övertygelse?
- Vilka problem kan det finnas i balansen mellan att föräldrar får vägleda men inte bestämma över sina barns tankar?
- Finns det utrymme i skolan för att tycka och tänka vad man vill?
Fortsätt
Etik och moral
Etik och moral handlar om vad som är rätt eller fel, vad vi uppfattar som gott eller ont. I den här uppgiften får eleverna arbeta med tre modeller för hur man kan följa en etisk idé.
Om det finns en samsyn på vad som är etiskt rätt så kan man använda modellerna för att avgöra om en handling är bra eller inte. Modellerna är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik. Låt eleverna arbeta i par med frågor och uppgifter i tabellen nedanför.
Modell:
- Regeletik
- Konsekvensetik
- Sinneslagsetik
Förklaring:
Det finns regler för hur man ska handla. Vad som avgör vad som är etiskt rätt och fel i en situation är om man håller sig till reglerna eller inte.
Det som avgör vad som är rätt och fel ur ett konsekvensetiskt perspektiv är vad resultatet av en handling blir.
Att följa en inre moralisk vägvisare. Stundens ingivelse avgör vad som är rätt och fel i en situation.
Frågor och uppgifter
- Ge exempel på religiösa regler ur tre olika religioner.
- Diskutera nackdelar med att utgå ifrån konsekvensetiken.
- Ge exempel på om och i så fall hur religion kan ge individer en inre moralisk vägvisare.
- Ge exempel på skolans regler som har en koppling till etik och moral.
- Ge exempel på en situation när konsekvensetiken kan vara bra att utgå ifrån.
- Ge exempel på problem som kan uppstå med att utgå ifrån sinneslagssetiken.
Låt eleverna avsluta med att gå samman med en annan grupp och arbeta med att jämföra och diskutera sina svar med varandra.
Diskutera med eleverna i helklass:
- Vilken eller vilka modeller tycker ni att man bör utgå ifrån i skolan?
- Hur bör man enas om vad som är rätt och fel i skolan?
- Vilka skillnader finns det mellan att tycka vad man vill och att göra vad man vill?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på följande fråga:
- Är det viktigt att ha en gemensam syn på etik som delas av alla i en skola? Motivera.
Fördjupa dig
Skolan är din arbetsplats
Fördjupningen handlar om inflytande på skolan. Börja med att läsa texten tillsammans med eleverna och låt sedan eleverna arbeta i grupper med frågorna.
"Skolan är din arbetsplats."
Som elev har du rätt till inflytande över din utbildning. Skolan är din arbetsplats. Du ska exempelvis få vara med och planera och utvärdera den dagliga undervisningen.
I många klasser har man klassråd. Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd med eleverna
Många skolor har elevråd. De för elevernas talan på skolan och arbetar för deras krav. Som enskild elev kan man vända sig till elevrådet och få hjälp. Finns det inget elevråd på din skola kan du starta ett.
I Sverige har vi föreningsfrihet. Det innebär att alla har rätt att vara med och bilda vilka föreningar de vill, så länge det föreningen arbetar för är lagligt.
Varje skola ska ha egna elevskyddsombud som ska arbeta för att förbättra elevernas arbetsmiljö. Eleverna har rätt att utse två elevskyddsombud per program på gymnasiet. Det står i arbetsmiljölagen. Från årskurs sju har elever rätt att välja egna skyddsombud. Vet du vem eller vilka som är skyddsombud på din skola?"
Eleverna arbetar i grupper:
Ta fram förslag för att främja inflytande i religionsundervisningen.
- Fundera på vad ni vill ha inflytande över.
- Vad innebär det att vara med och planera och utvärdera den dagliga undervisningen?
- Varje grupp sammanställer sina tankar och presenterar för klassen. Skriv upp på tavlan.
Eleverna arbetar i helklass:
- Välj ut de fem bästa förslagen från tavlan.
- Prata med er lärare om hur ni kan omsätta era förslag i praktiken.