Koppling till läroplan – Grundläggande värden
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna lär sig om barnkonventionen och vad den innebär för dem själva och deras kompisar.
Mål
Att eleverna kan uttrycka medvetna ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter.
Att eleverna respekterar andra människors egenvärde.
I barnkonventionen
Varje barn har rätt att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter. (Artikel 13)
Kolla
Titta på filmen ”Min rätt att tycka och tänka vad jag vill”.
Film 3: Min rätt att tycka och tänka vad jag vill
Börja
Prata med barnen om filmen
Låt eleverna återberätta den korta filmen med hjälp av frågorna:
- Varför är det viktigt att få tycka och tänka vad man själv vill?
- Varför är det viktigt att även barn får säga vad de tycker?
- Är det bra om läraren alltid vet vad en elev tycker?
- Vad kan vara bra att tänka på innan man säger vad man tycker och tänker?
Fortsätt
Att lyssna på varje elev
Prata om hur det måste vara i klassrummet för att du som pedagog ska klara att se och lyssna på alla elever.
Läs upp meningen nedan och låt eleverna diskutera frågorna i par eller i grupp:
”I skolan ska läraren se och lyssna på varje elev.”
- Vad händer om man pratar i mun på varandra?
- Vad händer om man avbryter en kompis?
- Vad kan man göra för att alla elever ska få chansen att uttrycka sina tankar?
Varje barns rätt att tänka fritt
Nu är det dags att återkoppla till artikeln som övningen bygger på. Skriv artikeln på tavlan. Låt barnen förklara vad det handlar om.
– Varje barn har rätt att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter. (Artikel 13)
- Varför är det viktigt att barn får tycka och uttrycka sina åsikter?
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att eleverna får berätta och ge några exempel på vad de har lärt sig under övningen.
Fördjupa dig
Om jag fick bestämma
En rolig övning där eleverna får använda sin fantasi och frihet att tycka vad de vill om ett valfritt ämne.
Låt eleverna utgå från en valfri plats där de ofta befinner sig till exempel i skolan, på skolgården, i matsalen, i affären, i badhuset eller hemma när de funderar ut vad de vill bestämma om.
Ett exempel:
"Om jag fick bestämma så skulle jag förbjuda alla bilar på gatan utanför mitt hus för då skulle jag och mina kompisar kunna leka där."
Läs upp följande frågeställningar som inspiration:
- Om du fick bestämma vad som helst vad skulle du vilja bestämma då?
- Det finns något som du skulle vilja ändra på eller saknar?
- Det kanske finns någon särskild regel som du önskar inte fanns?
Låt eleverna sedan få berätta om sin åsikt för varandra. Du kan dela ut arket i stödmaterialet om elevera vill rita och skriva.