Hur du kan klaga om något känns fel

Vad är klagomål?

Barn har rätt att säga vad de tycker i frågor som påverkar dem, och vuxna ska lyssna. Men vad betyder det att klaga? Det kan handla om att berätta om problem eller försöka ändra ett beslut som känns fel. Här förklarar vi om vilka regler som gäller, vad ett klagomål är och var du kan få hjälp om du inte blir hörd.

Vad säger lagen?

Artikel 12 i barnkonventionen säger att varje barn har rätt att få berätta vad de tycker om sådant som rör dem, och att domstolar och myndigheter ska ta hänsyn till barnets åsikter när de bestämmer. Men det betyder inte att barnet själv får bestämma.

Vad är att klaga?

Att klaga kan betyda flera saker, till exempel att berätta om problem och brister för att försöka påverka sin situation. Det kan också vara att överklaga ett beslut eller en dom för att de ska ändras. Eller att göra en anmälan till en tillsynsmyndighet som övervakar att andra myndigheter följer lagar och föreskrifter. Det kan alltså både handla om synpunkter för att en viss verksamhet ska ändra sig och att en domstol eller myndighet ska pröva en viss fråga.

Får vem som helst lämna in ett klagomål?

Ofta gäller en åldersgräns för att barn ska kunna överklaga ett beslut på egen hand, annars behöver en vårdnadshavare hjälpa till. Hur gammal man måste vara beror på vad det handlar om. Men det går ofta att lämna klagomål eller synpunkter på andra sätt. Här har vi samlat information om några myndigheter som arbetar inom olika områden, till exempel skola och socialtjänst, dit du kan vända dig när du behöver hjälp och vägledning eller inte känner dig lyssnad på. Vissa myndigheter kan du höra av dig till direkt när du vill klaga på något, för att de ska göra något eller ändra ett beslut. Hos andra myndigheter kan du få råd om vad du kan göra för att få hjälp med just din fråga eller rapportera om du tycker en myndighet har gjort fel.