Koppling till centralt innehåll
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
Syfte
Syftet med lektionen är att ta reda på hur man kan nå ut med barnkonventionens budskap, och hur bilder kan användas för att sprida information.
Mål
Målet med lektionen är att kunna kommunicera med bilder för att uttrycka ett budskap.
I barnkonventionen
Artikel 17 – ”Du har rätt att få veta vad som händer i ditt land och i världen, på ett sätt som du förstår, till exempel genom tidningar och tv. Den information du får ska hjälpa dig att utvecklas och att leva ett hälsosamt liv.”
Så här kan du som pedagog starta och arbeta med lektionen:
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på varje barns rätt att få tillgång till information. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Vad betyder skyltarna?
Gå igenom och titta på skyltarna och bilderna som visar olika former av information och budskap. Diskutera frågorna nedan i helklass.
Bilderna finns också att skriva ut under fliken stödmaterial.
Alternativ: Visa olika typer av medier och nyheter.
- Vad för typ av information förmedlar de olika bilderna?
- Varifrån får barn veta vad som händer i landet?
- Finns det nyheter som är anpassade för barn?
- Tycker ni att det finns vissa nyheter som inte är lämpliga för barn?
Låt sedan barnen titta på den korta filmen som handlar om rätten till information.
Film 3: Rätt till information
Börja
Vad vet du om dina rättigheter?
Läs följande text för eleverna:
Enligt barnkonventionen är det en rättighet i sig att få information om sina rättigheter. Det ska samhället tillgodose. Barnombudsmannen har därför frågat landets 11-åringar och 14-åringar vad de vet om barnkonventionen.
Tyvärr svarar endast var femte elev i årskurs 5 att de vet vad barnkonventionen handlar om. De flesta uppger att de har fått information om barnkonventionen av sina lärare i skolan. Föräldrar och media är andra viktiga informationskällor.
Frågor för eleverna att diskutera i grupp:
- Hur får ni reda på vad barnkonventionen innebär?
- Hur tycker ni att man ska informera elever om barns rättigheter? Försök ge flera exempel.
Fortsätt
Berätta för andra om barnkonventionen
Låt eleverna arbeta i par.
Elevinstruktioner:
Tänk dig att du ska informera din kompis om något av det som barnkonventionen innebär, men istället för att förklara det för kompisen genom ord ska du förklara det genom att rita en bild, som exempelvis en skylt eller serierutor.
Eleven visar sedan sin bild och ser om kompisen kan gissa vad den ska symbolisera.
Förslag på delar ur barnkonventionen som eleverna kan avbilda:
- Barn har rätt att äta sig mätta.
- Barn har rätt till ett hem.
- Barn har rätt att gå i skolan.
- Barn har rätt till en familj.
- Barn har rätt till ett namn.
- Barn har rätt att leka.
- Barn har rätt att inte bli slagna.
- Barn har rätt att tänka vad hen vill.
- Barn har rätt att prata sitt språk.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på följande frågor:
- Hur informerar man lättast om barnkonventionen?
- Var hämtar du information om vad som händer i världen?
Fördjupa dig
En informationskampanj
Dela upp klassen i grupper.
Låt eleverna arbeta med att ta fram symboler eller bilder som påminner om barns rättigheter. Ni kan göra det genom att skapa affischer med en symbol eller ett collage av flera symboler.
Hela klassen:
Sätt upp bilderna som en informationskampanj för barnkonventionen i klassrummet, i korridoren eller i matsalen.