Koppling till centralt innehåll
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder. Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med betoning på allas lika värde. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna diskutera hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Ökad kunskap om de mänskliga rättigheterna och om barnkonventionen.
I barnkonventionen
Barnkonventionen ger dig och alla andra barn samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskriminera dig. Det betyder att ingen får behandla dig sämre än någon annan. Du får inte heller diskrimineras eller bestraffas för något som dina föräldrar är eller gör. (Artikel 2)
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet “lika värde”.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Låt eleverna titta på bilderna
Låt de sedan svara på frågorna nedan. Bilderna finns utskrivningsbara under fliken "Stödmaterial".
- Vad är en superhjälte?
- På vilka sätt är superhjältar annorlunda?
- Vad gör en superhjälte?
- Har du någon favorit bland alla superhjältar?
- Vad kan en superhjälte göra?
Börja
En egen superhjälte
Läs texten tillsammans med eleverna. Diskutera därefter i helklass om vad det innebär att alla barn är lika mycket värda.
Du vet väl om att du har rättigheter?
Barnkonventionen innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn.
Barnkonventionen säger att du är värdefull precis som du är och att vuxna alltid ska tänka på ditt bästa i frågor som berör dig.
I barnkonventionen står det att alla barn i hela världen har samma rättigheter och lika värde.
En egen superhjälte
Individuellt:
Låt eleverna hitta på en egen superhjälte som står upp för barns rättigheter. Låt de skriva ner på ett papper enligt instruktioner nedan. Avsluta med att eleverna sitter i par och berättar för varandra om sina superhjältar.
- Beskriv hur din superhjälte ska vara.
- Beskriv vad din superhjälte ska göra.
- Hitta på ett namn till din superhjälte.
Fortsätt
Min superhjälte
Rituppgift:
Till denna uppgift behövs papper, färgpennor/kritor, sax och klister. Eleverna ska nu rita sin egen superhjälte. Bilden eleverna skapar ska bestå av följande element:
- Förgrund – Här ritar de sin superhjälte.
- Bakgrund – Här ritar de miljön som superhjälte finns i.
Tips:
Genom att använda klara färger i förgrunden och matta färger i bakgrunden kan eleverna förstärka skillnaden mellan förgrund och bakgrund.
Genom att rita superhjälten med breda svarta linjer kan eleverna få ännu mer effekt, att figuren sticker ut i förgrunden.
Vad säger superhjälten?
Låt eleverna sedan göra en pratbubbla med ett budskap från barnkonventionen som de klistrar på bilden. Utklippbara mallar finns under fliken "Stödmaterial".
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna fundera på något de tyckte var viktigt från dagens lektion och berättar muntligt för varandra.
Fördjupa dig
Att känna stolthet och självförtroende
Läs citatet högt tillsammans med eleverna. Prata sedan i helklass om vad som får eleverna att känna stolthet och självförtroende.
”Du och alla andra barn har lika värde. Alla barn ska behandlas lika bra.”
Avsluta med en utställning med klassens superhjältar. Sätt upp elevernas teckningar i klassrummet eller i något annat utrymme, till exempel matsalen som en påminnelse om barnkonventionen.