Koppling till läroplanen
En viktig uppgift för förskolan är att förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Syfte
Syftet med lektionen är att barnen lär sig om barnkonventionen.
Mål
Att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå sina rättigheter.
I barnkonventionen
Varje barn har rätt till lek, vila och fritid. (Artikel 31)
Kolla
Låt barnen titta på filmen ”Min rätt att leka och ha fritid”.
Film 7: Min rätt att leka och ha fritid
Börja
Prata med barnen om filmen
Låt barnen berätta om den korta filmen om rätten till lek, vila och fritid genom att använda följande frågor:
- När är det roligt att leka?
- Varför tröttnar man på en lek ibland?
- Vad är en bra lek?
- Hur känner man om man behöver vila?
- Varför är det viktigt att barn får vila?
Fortsätt
Att leka är att lära
Prata med barnen om meningen genom att använda frågorna nedan:
”Alla som leker lär sig något och det är särskilt viktigt för barn.”
- Alla som leker lär sig något! Stämmer det?
- Vad är det man lär sig när man leker?
- Är det viktigt att leka med andra barn?
Rätt till lek, vila och fritid
Läs artikeln som övningen bygger på. Låt sedan barnen förklara/prata om frågorna nedan.
– Varje barn har rätt till lek, vila och fritid. (Artikel 31)
- Varför är det bra att barn rätt till lek och vila?
- Vad betyder fritid för dig?
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att barnen får berätta tillsammans om vad de har lärt sig under övningen.
Fördjupa dig
Gör en egen lek
Låt barnen få hitta på en egen lek i grupp eller i par. Låt varje barn få förklara sin lek och välj tillsammans en lek som ni provar i gruppen.