Koppling till centralt innehåll
Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
Hur möten, till exempel klassråd, organiseras och genomförs.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen. De får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå sina rättigheter. Dessutom får de prata om hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att eleverna får reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden.
Att uttrycka och värdera olika ståndpunkter.
I barnkonventionen
Du har rätt att uttrycka dina åsikter i alla frågor som rör dig. Vuxna ska lyssna och ta hänsyn till dina åsikter. (Artikel 12)
Du har yttrandefrihet. Det betyder att du har rätt att söka efter, ta emot och sprida information och tankar. (Artikel 13)
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om barnkonventionen och att ni kommer att fokusera på rätten att uttrycka sina åsikter. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Låt eleverna titta på bilden
Låt de prata om bilden i par genom att använda frågorna nedan.
- Vad händer i bilden?
- Vad tror ni att människorna i bilden pratar om?
- Vad innebär det att få vara delaktig i skolan?
Låt eleverna därefter titta på filmen "Min rätt att få information".
Film 13: Min rätt att få information
Börja
Om barnkonventionen
Börja med att tillsammans med eleverna läsa sidan fyra och fem i barnkonventionen. Dela sedan in klassen i mindre grupper och arbeta med frågorna. Låt eleverna skriva ned sina svar och förbereda sig på att berätta för de andra grupperna.
”Barnkonventionen – en lättläst skrift om konventionen om barnets rättigheter”.
- Vad är barnkonventionen?
- Gäller barnkonventionen i hela skolan?
- Ge exempel på vad barnkonventionen påverkar i skolan?
Fortsätt
Linjen
Markera en linje i klassrummet, exempelvis från vägg till vägg. Ena änden representerar ”Instämmer helt” och den andra änden ”Instämmer inte alls” (en variant är att lägga ut siffror på en linje på golvet från 1–6 och låta eleverna välja en siffra).
Du som pedagog läser sedan upp ett påstående och ber eleverna att ställa sig utmed linjen där de känner sig hemma. Eleverna samtalar med dem som står närmast en kort stund. Sedan får de som vill motivera sin ståndpunkt.
Påståenden att läsa:
- I vår skola får alla elever vara delaktiga.
- För mig är det viktigt att vara delaktig.
- Det finns många saker som elever inte borde få vara med och bestämma om i skolan.
- Att vara delaktig är samma sak som att få bestämma.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna berätta i helklass:
Ge två exempel på vad du har lärt under lektionen.
Fördjupa dig
Du är värdefull
I den här fördjupningen får eleverna arbeta med att ta fram triggers för att påminna om att de är värdefulla personer, fria att uttrycka sina åsikter och tankar. En trigger är ett ord som kopplas ihop med ett beteende. Ett exempel på en trigger kan vara ett ord som symboliserar något man vill uppnå eller det tillstånd man vill befinna sig i. Börja med att läsa texten tillsammans med eleverna:
”En människa kan uttrycka sin åsikt på många olika sätt. Du får uttrycka dig på vilket sätt du vill, till exempel genom att prata, skriva, måla, bära knappar eller demonstrera. Vissa skriver låttexter, en del går med i en förening och andra chattar om vad de tycker.”
- Eleverna arbetar i grupper med att ta fram ord och idéer (triggers) för att skapa inflytande och får dem att uttrycka sina åsikter och tankar.
- Varje grupp sammanställer sina tankar och klassens gemensamma arbete samlas i en affisch.
- Sätt upp affischen på väggen i klassrummet och använd den för att påminna om att ni är fria att uttrycka era åsikter och tankar.