Koppling till centralt innehåll
- Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
- Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på begreppet inflytande. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier.
Att utveckla kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet "inflytande". Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 12 – Du har rätt att uttrycka dina åsikter i alla frågor som rör dig. Vuxna ska lyssna och ta hänsyn till dina åsikter. När en myndighet eller domstol hanterar eller beslutar i en fråga som rör dig ska du få möjlighet att komma till tals.
Artikel 13 – Du har yttrandefrihet. Det betyder att du har rätt att söka efter, ta emot och sprida information och tankar.
Artikel 14 – Du har rätt att tänka och tycka vad du vill. Du har rätt att följa din övertygelse och att ha vilken religion du vill. Dina föräldrar får vägleda dig, men aldrig bestämma över dina tankar.
Kolla
Rätt till inflytande
Låt eleverna titta på filmen. Diskutera sedan frågorna i helklass.
- Hur går beslutsfattande till i skolan?
- Vilka kan komma till tals under beslutsprocessen?
- Hur kan man påverka beslutsprocessen?
Börja
Vad är Inflytande?
Läs texten om barnkonventionen tillsammans med eleverna. Låt sedan eleverna arbeta med de tillhörande frågorna i mindre grupper.
Barn och unga har rätt till inflytande över sina liv. Både i familjen och i skolan. Som elev har du rätt till inflytande över din utbildning. Skolan är din arbetsplats. Du ska exempelvis få vara med och planera och utvärdera den dagliga undervisningen.
I många klasser har man klassråd. Men det finns inga regler som säger att man måste ha det. Däremot står det i lagen att eleverna, tillsammans med läraren, ska diskutera frågor som är av intresse för dem.
Det står i barnkonventionen att du är fri att uttrycka dina åsikter och tankar. Du har alltså rätt att säga vad du vill och att bilda dina egna uppfattningar. Det gäller så länge du inte bryter mot lagen eller säger något som skadar någon annan.
Frågor:
- Hur kan beslutsfattare i skolan få reda på vad elever tycker i olika frågor?
- Vilka frågor skulle du vilja vara med och påverka i din skola?
- I lagen står det att elever, tillsammans med lärare, ska diskutera frågor som är av intresse för dem. Vad kan det vara för frågor?
- Vad betyder det att vuxna i skolan ska ta hänsyn till dina åsikter?
- Vilka begränsningar i rätten att uttrycka sin åsikt finns det?
Låt eleverna skriva ned sina svar. Avsluta i helklass med att de olika grupperna presenterar sina svar.
Fortsätt
Ett engagerat elevråd
Börja med att läsa texten tillsammans med eleverna.
"Alla människor har rätt att vara med och bestämma över sin vardag. Det gäller även dig som är ung. Det är självklart att beslut blir mycket bättre om de som berörs av besluten får uttrycka sin åsikt i frågan.
Du har rätt att uttrycka din tanke och åsikt i beslut som rör din situation. Makthavare och beslutsfattare måste ta hänsyn till ditt synsätt vid beslut som rör dig."
Eleverna arbetar i små grupper med frågorna nedan.
Eleverna skriver ned sina idéer.
Avsluta med att gå igenom frågorna i helklass:
- I texten står det att det är självklart att beslut blir bättre om de som berörs av besluten får uttrycka sin åsikt i frågan. Stämmer det? Motivera.
- Hur tycker ni att man ska göra på skolan så att alla får bättre chans att komma till tals i frågor som rör ens vardag?
- Hur får elevrådet reda på vilka frågor ni tycker är viktiga?
- Har er klass en representant i elevrådet? Om ja, be personen berätta om vad elevrådet gör just nu. Om nej, prata om varför det är så. Vilka blir konsekvenserna av att inte vara med och ha inflytande?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på frågorna:
- Vad menas med att ha inflytande?
- På vilka sätt kan en enskild elev ha inflytande på skolan?
Fördjupa dig
Inflytande för trygghet
Låt eleverna tänka efter vad de skulle vilja ändra på i skolan eller i skolans närmiljö för att skapa mer trygghet. Dela in klassen i mindre grupper och genomför en trygghetsvandring där ni undersöker olika miljöer i skolan. Utskrivningsbara ark för uppgiften finns under fliken "Stödmaterial".
- Klassrum
- Toaletter
- Matsal
- Uppehållsrum
- Ute på skolgården
- Anslutande vägar
- Gångväg och cykelväg till skolan
Elevinstruktioner:
- Välj en sak ni vill förbättra och förändra utifrån er trygghetsvandring.
- Motivera på vilka sätt ert förslag bidrar till att skapa mer trygghet.
- Bestäm er för vilka beslutsfattare ni vill påverka. Det kan vara elevråd, skolledning och politiker.
- Ta fram en skriftlig presentation av ert förslag. Ge konkreta förslag på vad som bör förändras.
- Grupperna presenterar sina förslag för klassen.
- Avsluta med att eleverna lämnar förslaget till den eller de ni vill påverka.
Tips till eleverna för att lyckas:
- Prata med andra kompisar i klassen och på skolan för att ta reda på om ni är flera som tycker samma sak. Ni får större kraft om ni är många.
- Ta reda på om det finns någon vuxen som har kunskap på området som kan förse dig med bra argument för din sak. Exempelvis en forskare. Sök på nätet och kolla vilka som har uttalat sig i frågan i media.
- Ta reda på vem som bestämmer i den fråga som du vill påverka. Det kan vara en politiker eller chef i kommunen, eller rektorn på din skola.