Koppling till centralt innehåll
Ord och begrepp för, och samtal om upplevelser av lek, hälsa, natur- och utevistelser. Lekar och rörelse i natur- och utemiljö.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med betoning på lek, fritid, kultur och vila. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får klassen och du som pedagog prata om hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att kunna planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
I barnkonventionen
Artikel 31 – ”Du har rätt till fritid, lek och vila. Du har rätt att delta i kulturella och konstnärliga aktiviteter.”
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet lek, fritid och vila. Gå igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Låt eleverna titta på filmen "Min rätt att leka och ha fritid".
Låt sedan eleverna diskutera filmen i par eller i helklass.
Film 7: Min rätt att leka och ha fritid
- Vilka tankar väcker filmen hos dig?
Börja
Min fritid
Arbeta i mindre grupper eller i helklass.
Inför denna övning ger du eleverna i uppgift att ta med ett föremål alternativt beskriva ett föremål i ord eller bild, som visar vad de tycker om att göra på sin fritid. Det får såklart gärna vara något som har med idrott eller annan fritidsaktivitet att göra.
Visa och berätta
I klassen får eleverna visa föremålet de har tagit med. Eleverna berättar om föremålet och den tillhörande aktiviteten.
Om det är möjligt kan ni välja ut en eller flera av aktiviteterna (till exempel gymnastik, innebandy, karate) och låta hela klassen prova under idrottslektionerna.
Avsluta med att tillsammans diskutera i helklass:
Barnkonventionen säger att alla barn har rätt till fritid, lek och vila.
- Varför är det viktigt att få delta i fritidsaktiviteter?
Fortsätt
Du har rätt till både lek och vila
Arbeta i helklass.
Läs tillsammans med eleverna vad Barnombudsmannen skriver om barns rätt till lek, fritid, kultur och vila.
”I Sverige ska alla barn få samma möjligheter att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. Kommunen ska ordna med lekplatser, idrottshallar och andra platser som du och dina kompisar kan vara på. Platserna ska också anpassas för dem som till exempel har en funktionsnedsättning.
Barnkonventionen ger dig också rätt att vila. För att du ska kunna må bra måste du få säga nej när du inte vill eller orkar. Du har rätt till avkoppling och sömn.”
Lekar och spel
Nu ska eleverna svara på frågorna nedan: Fördela ordet så att alla får tala. Ge exempel på lekar och spel ni kan göra utomhus på era raster. Skriv upp på tavlan.
- Varför är det viktigt att göra saker på fritid och raster?
- Varför är det viktigt med vila och sömn?
- Varför är det viktigt med idrott och hälsa i skolan?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara muntligt på frågan:
Varför är det viktigt med idrott och hälsa i skolan?
Fördjupa dig
Undersök lek och vila under en vecka i skolan
Till denna uppgift finns ett schema för utskrift under stödmaterial. Skriv ut ett gemensamt schema för klassen att fylla i. Låt eleverna fylla i schemat med vilka lekar de är med i och när de vilar på rasterna, dag för dag, under en vecka i skolan.
Diskutera i helklass efter att schemat är ifyllt:
- Tycker ni att ni får tillräckligt med raster för att orka en hel dag i skolan?
- Har ni tillräckligt med tid för att äta i lugn och ro under lunchrasten?
- Har ni deltagit i någon lek varje dag?
Sammanställ elevernas svar på tavlan. Om det är många som svarat ”nej” på flera av frågorna:
- Diskutera i klassen vad ni kan göra för att förbättra situationen.
- Diskutera vad kan varje elev själv göra för att man ska orka bättre i skolan.