Koppling till centralt innehåll
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna lär sig om demokrati och barnkonventionens artikel 13.
Mål
Att lära sig om demokrati och barns rätt att uttrycka sina åsikter.
I barnkonventionen
“Jag har rätt att säga vad jag tycker.”
- Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad. (Artikel 12)
- Barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter. (Artikel 13)
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Lektionen handlar om demokrati, barnkonventionen och rätten att säga vad en tycker.
Kolla
Låt barnen titta på filmen ”Min röst äger”
Diskutera sedan med barnen utifrån frågorna nedan.
- Vad handlar filmen om?
- Vilka bestämde i Grekland?
- Vem bestämde i Sverige?
- Vem bestämmer i Sverige idag?
- Vad betyder demokrati?
Börja
Nu får barnen fundera på hur det var att växa upp som barn under 1700-talet. Prata mer om vikten av att få gå i skolan referera till klippet från filmen - från 1:45 till 2:15 - där skolbarnen träffar två barn som arbetar på åkern.
- Hur tror du att det var att växa upp på 1700-talet? Vad är den stora skillnaden mot idag tror du?
- Varför var barnen inte i skolan?
- Varför är det viktigt att få gå i skolan?
Ni kan också se ytterligare ett klipp från filmen - från 3:25 till 4:05 - där skolbarnen träffar två barn som får gå i skolan år 1842.
- Vad betyder allmän folkskola?
- Vilka skillnader finns det mellan att gå i skolan då och att gå i skolan idag?
Fortsätt
Arbeta vidare med filmen – klippet från 4:05 till 4:45 - och prata om när allmän rösträtt infördes och vad det innebar.
- Vad var det man firade för något?
- Vad var det folket fick göra?
- Vad betyder myndig?
- Fick barn och unga vara med och rösta? Berätta.
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att eleverna får prata om vad de har lärt sig under lektionen.
Fördjupa dig
Arbeta vidare med hjälp av filmen och använd klippet - från 4:50 min och framåt - utifrån detta kan ni prata om och komma med egna idéer på hur barn kan vara med och påverka.
- Hur känns det om du inte får vara med och bestämma om saker som påverkar dig?
- Vad för saker kan barn och unga vara med och påverka?
- Finns det några saker som är extra viktiga att kunna påverka?