Koppling till centralt innehåll
De mänskliga rättigheterna inklusive barns rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen.
Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med fokus på inflytande. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras lokalt på er skola.
Mål
Ökad kunskap om de mänskliga rättigheterna och om barnkonventionen.
Ökad kunskap om hur individer och grupper kan påverka beslut och samhällsutveckling genom de demokratiska processerna.
Ökad medvetenhet om hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet "inflytande". Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Du har rätt att uttrycka dina åsikter i alla frågor som rör dig. Vuxna ska lyssna och ta hänsyn till dina åsikter. När en myndighet eller domstol hanterar eller beslutar i en fråga som rör dig ska du få möjlighet att komma till tals. (Artikel 12)

Kolla
Barnkonventionens historia
Låt eleverna titta på filmen. Eleverna sammanfattar för varandra i par vad filmen handlar om.
Gå därefter igenom filmens innehåll tillsammans i helklass och gör en gemensam mindmap över barnkonventionen på tavlan.
Barnkonventionens historia
Börja
Vad vet vi om barnkonventionen?
Använd ett VÖL-schema till varje elev (finns att skriva ut under stödmaterial) eller så kan varje elev göra sitt eget.
I den här övningen är det bra om du som pedagog stöttar eleverna att komma på fler saker som de redan vet eller känner till om barnkonventionen och barns rättigheter.
Elevinstruktioner
- Fyll i vad du känner till om Barnkonventionen.
- Fyll i vad du önskar få reda på mer om Barnkonventionen?
- När vi avslutar lektionen ska du fylla i vad du har lärt dig.
Tips!
- I rutan "Vet" skriver eleven vad hen redan vet eller vad hen kommer ihåg från filmen, "Barnkonventionen på 90 sekunder".
- I rutan "önskar veta" får eleven tänka efter vad hen vill veta mer om när det gäller rättigheter och barnkonventionen. Eleverna kan utgå från sig själva, sin situation och sina intressen.
- De kanske undrar vilka rättigheter barnkonventionen ger dem att vara med och bestämma saker hemma?
- En skejtboardåkare kanske undrar om barnkonventionen ger rättigheter att kunna åka skejtboard nära där man bor.
- Rutan "har lärt mig" fylls i slutet av lektionen.
Fortsätt
Vad är inflytande?
Låt eleverna reflektera kring frågorna nedan utifrån EPA-metoden (ensam, par, alla)
Ensam - Eleverna skriver först individuellt sina svar på frågorna.
Par - Eleverna återberättar sedan i par för varandra vad de har kommit fram till.
Alla - Avsluta med att gå igenom tillsammans i klassen vad eleverna har kommit fram till.
- Vad betyder begreppet inflytande?
- Vad anser du att ha inflytande över ditt liv betyder, till exempel inom skola, fritid och familj?
- Varför tror du att barns rätt till inflytande finns med i barnkonventionen?
Värderingsövning
Eleverna tar ställning till de påståenden nedan som du som pedagog läser upp. Eleverna ställer sig upp om de håller med. Eleverna sitter ner om de inte håller med.
Påminn eleverna att det inte finns några rätt eller fel och att det går bra att ändra åsikt.
Påståenden
- Vuxna vet alltid vad som är bäst för barn.
- Barn ska ha rätt att påverka regler i skolan.
- Det är bäst om lärare bestämmer hur vi ska lära oss saker i skolan.
- Barn vet vad som är bäst för dem.
- Vårdnadshavare ska alltid bestämma över barnet.
- Barn ska få vara med och påverka hur deras arbetsmiljö ska vara.
Vad har jag lärt mig?
Eleverna går tillbaka till sitt VÖL-schema (vet, önskar veta, lärt mig) och fyller i vad de har lärt sig under lektionen.
Fördjupa dig
En bättre arbetsplats – ett argumenterande tal
Inled gärna med att titta på ett avsnitt från UR:s Retorikmatchen. Låt eleverna arbeta i grupper med att komma med förslag hur klassrummet kan göras till en bättre arbetsplats.
Det kan gälla:
- Hur vi är med varandra
- Lugn och ro
- Möblering
Elevinstruktioner hur man håller ett argumenterande tal
- Ni ska ha en tydlig åsikt.
- Ni ska presentera er åsikt med hjälp av argument.
- Era argument ska bygga på fakta och erfarenheter
- Ni ska presentera motargument och kunna bemöta dessa.
- Ni ska sedan presentera ert förslag.
Att tänka på:
- Ert förslag ska framgå tydligt.
- Ni ska se till att ni har en röd tråd genom hela ert tal.
- Ni ska inleda talet på ett intresseväckande sätt.
- Ni kan avsluta genom att sammanfatta era starkaste argument för att få lyssnaren att vilja genomföra ert förslag.
Two stars and a wish
Låt en grupp fokusera på en annan grupps tal och ge kamratrespons utifrån "Two stars and a wish". Det vill säga, framför två saker som var bra i talet och en sak som kan utvecklas. Grupperna håller sina tal för klassen.
Avsluta med att klassen gemensamt väljer förslag från presentationerna att använda i klassrummet. Utvärdera efter två veckor om era förslag har lett till en bättre arbetsplats.