Koppling till centralt innehåll
Svenska 1
- Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
- Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik.
- Grundläggande källkritik.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna utvecklar sin förståelse för demokratins utsatthet.
Mål
Att förstå demokrati, dess förutsättningar, motsättningar och vikten av att delta i det demokratiska samhället.
I barnkonventionen
Barn har rätt till yttrandefrihet. Det innebär rätten att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter (Artikel 13).
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen handlar om demokrati, barnkonventionen och rätten till yttrandefrihet. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Kolla
Börja med att titta på filmen Min röst äger - Demokrati 100 år.
Frågor till filmen:
- Vad innebär det att leva i en demokrati?
- Ge exempel på länder som inte har allmänna och rättvisa val.
- Vilka konsekvenser kan det få att avstå från att rösta?
- Vilka hot kan det finnas mot en demokrati?
- Vad kan man göra som medborgare för att bidra till att upprätthålla en demokrati?
Börja
Valet i Belarus 2020
Läs uttalandet om utvecklingen i Belarus 2020 tillsammans med eleverna. Tänk på att gå igenom begrepp och ord som kräver förklaring.
Uttalande från utrikesminister Ann Linde med anledning av utvecklingen i Belarus
Diskutera
- Hur beskriver Ann Linde utvecklingen i Belarus?
- Vad har Ann Linde för kritik gällande valet i Belarus?
- Vilka åtgärder kräver hon av president Lukasjenko och regeringen i Belarus.
- Efter att ha läst uttalandet, hur kan ni beskriva hoten mot demokratin i Belarus?
Fortsätt
I den här delen får eleverna fördjupa sig i sociala mediers roll i det amerikanska valet 2016.
Sociala medier och ryska trollfabriker sägs ha påverkat valet. På UR-play finns korta filmer om hur olika krafter försöker påverka väljare genom nätet.
Visa avsnitt 1 - “USA-valet och sociala medier” för eleverna. Den är 15 minuter lång. Slå på undertexter då vissa delar är på engelska och det kan behövas en översättning.
Frågor till filmen
- Varför är det relativt enkelt att sprida falska nyheter och rykten i sociala medier?
- Hur kan sociala medier användas för att påverka ett val på ett oschysst sätt?
- Sociala medier används även av folkvalda politiker, hur ser du på det?
- Vilka krav ställer sociala medier på människors förmåga att vara källkritiska?
- Vilket ansvar tycker du att företagen bakom sociala medier har?
Ytterligare information för fördjupning
USA-valet och sociala medier (UR Play)
Så arbetar ryska trollfabrikerna
Efter USA-valet: Facebook bannlyser fejknyheter
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att eleverna får prata om vad de har lärt sig under lektionen
Fördjupa dig
Eleverna skriver en argumenterande text utifrån en av rubrikerna.
- Hur kan demokratin skyddas från fake news, trollfabriker och desinformation?
- Vad kan hända om demokratin sätts ur spel?
- Vilken utveckling av demokratin ser du i Sverige?
- Vad kan man göra för att öka antalet medborgare som deltar i demokratiska val?