Koppling till centralt innehåll
Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på att må bra. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att utveckla intresse för att vara fysiskt aktiv och vistas i naturen.
Att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan och hur man kan påverka sin hälsa genom hela livet.
Att utveckla goda levnadsvanor.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på barns rätt att må bra. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 27 – "Du har rätt att leva på ett sätt som ger dig möjlighet att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt. Dina föräldrar har huvudansvaret för detta, men om de behöver stöd ska de få det."
Kolla
Vad innebär det att må bra?
Låt eleverna titta på filmen. Låt eleverna sedan ge exempel på vad som behövs för att man ska må bra. Läs artikel 27 i barnkonventionen tillsammans med eleverna.
– "Du har rätt att leva på ett sätt som ger dig möjlighet att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt. Dina föräldrar har huvudansvaret för detta, men om de behöver stöd ska de få det."Diskutera i helklass. (Artikel 27)
- Vad innebär det att må bra?
- I artikel 27 står det att föräldrar har huvudansvaret för att barn ska må bra. Vilket ansvar tycker ni att skolan bör ha?
Börja
Stressig spökboll
Värm upp med att spela spökboll. Öka stressnivån genom att efterhand öka antalet bollar i spelet. Läs mer om spökboll här.
Nu ska eleverna arbeta i grupp.
Läs först följande text:
"Många artiklar i barnkonventionen handlar om rätten att må bra. Barn i Sverige trivs oftast ganska bra med livet. Men den psykiska hälsan bland unga har försämrats under senare år, särskilt bland flickor i tonåren. En del får ångest.
Andra känner oro, blir ledsna eller har svårt att sova. Nästan varannan flicka och var tredje pojke mellan 10 och 17 år känner sig stressad minst en gång i veckan. Skolan kan vara en källa till stress, där många elever känner krav på att lyckas."
Det finns olika typer av stress. Kortvarig stress, som den vi försökte skapa med spökboll, ökar adrenalinnivån för att göra kroppen beredd att agera och reagera snabbt.
Långvarig stress ökar kortisolnivåerna i blodet vilket påverkar ämnesomsättningen i kroppen och ger sämre sömn. Kroppen och hjärnan bli utmattad av hyperaktiviteten vilket bland annat leder till problem med humöret och minnet.
- Vilken typ av stress tror ni att skolan skapar hos många elever?
- Vad kan man göra för att dämpa stress i skolan?
Grupperna diskuterar under tre minuter och avslutar med att berätta för övriga klassen.
Fortsätt
Linjen
Markera en linje i gymnastiksalen, exempelvis från vägg till vägg. Ena änden representerar "Instämmer helt" och den andra änden "Instämmer inte alls"
(en variant är att lägga ut siffror på en linje på golvet från
1–6 och låta eleverna välja en siffra).
- Läs upp ett påstående och be eleverna att ställa sig utmed linjen där de känner sig hemma.
- Eleverna samtalar med dem som står närmast en kort stund.
- Några av eleverna får nu motivera sin ståndpunkt.
Påståenden
- Barn i Sverige har bra hälsa jämfört med barn i andra länder.
- Barn i familjer med sämre ekonomi riskerar att få sämre hälsa.
- Att äta frukost och lunch har stor betydelse för hur man orkar resten av dagen.
- Många barn hoppar över vissa måltider.
- I vår skola märks det att man satsar på skollunchen.
- Motion är bra för hälsan.
- Den psykiska hälsan bland unga har försämrats under senare år, särskilt bland flickor i tonåren.
- Många unga mår dåligt av krav och höga förväntningar på att lyckas i livet.
- Skolan är en stor källa till stress, där många känner krav på att lyckas.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna berätta muntligt:
- Ge tre exempel på vad du har lärt dig under dagens lektion.
Fördjupa dig
Yoga i skolan
Här får eleverna lära sig ett kort yogapass. Eleverna kan sedan använda passet för att minska stress och känna lugn exempelvis innan de går och lägger sig eller före prov.
Förslag på övningar:
Yoga för alla – Plogen
Yoga för alla – Halvbrygga
Därför är yoga bra:
Ställningarna i yoga stärker skuldrorna, ryggen och bröstmuskulaturen – områden som vi spänner när vi är stressade.
Yoga hjälper att få mer blod till huvudet så att huvudvärk och spänningar i nacken lättar.
Du upplever ro eftersom ställningarna kräver fokus och koncentration.