Koppling till läroplanen
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna lär sig om barnkonventionen och vad den innebär för dem själva och deras kompisar.
Mål
Att eleverna kan uttrycka medvetna ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter.
Att eleverna respekterar andra människors egenvärde.
I barnkonventionen
Jag får vara precis som jag är. (Artikel 2)
Alla barn i hela världen har samma rättigheter (Artikel 2)
Pojkar och flickor är lika mycket värda (Artikel 2)
Jag har rätt att säga hur jag vill ha det (Artikel 12)
Jag har rätt att gå i skolan (Artikel 28)
Kolla
Skolan är en rättighet
Låt barnen titta på filmen. Läs texten om barnkonventionen nedan tillsammans med eleverna. Prata med eleverna om vad det innebär att ha rätt att gå i skolan genom att använda frågorna.
Film 6: Min rätt att få gå i skolan
Barnkonventionen innehåller bestämmelser om rättigheter för barn. Nästan alla länder i hela världen har sagt att de ska följa barnkonventionen.
Bland annat säger barnkonventionen att alla barn har rätt att få vad de mest behöver som till exempel en plats att bo på och sjukvård. Barn har också rätt att gå i skolan och rätt att säga vad de tycker och att bli respekterade för den man är.
- Varför tror ni att det är en rättighet att gå i skolan?
- Vad skulle barn göra på dagarna om de inte gick i skolan?
- Varför är det viktigt att barn får gå i skolan?
Börja
Förklara med en bild
Rituppgift:
Låt eleverna välja en av meningarna (artiklarna) nedan och rita en bild som passar till meningen:
- Jag får vara precis som jag är. (Artikel 2)
- Alla barn i hela världen har samma rättigheter (Artikel 2)
- Flickor och pojkar är lika mycket värda (Artikel 2)
- Jag har rätt att säga hur jag vill ha det (Artikel 12)
Fortsätt
Presentera din bild
Eleverna visar sin bild och berättar hur de har tänkt för resten av gruppen. Med din hjälp pratar eleven om vilken rättighet eleven har valt och vad den betyder. Sedan går turen över till nästa elev.
Vad har jag lärt mig?
Avsluta med att eleverna får berätta i helklass och ge några exempel på vad de har lärt sig under övningen.
Fördjupa dig
Elevutställning om barnkonventionen
Avsluta med en utställning med elevernas bilder.