Koppling till centralt innehåll
Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet.
Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.
Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på begreppet lika värde. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att utveckla kunskaper om hur olika religioner och livsåskådningar ser på frågor som rör kön, jämställdhet, sexualitet och relationer.
Att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor som berör människors lika värde.
Att utveckla förståelse för hur människors värderingar hänger samman med religioner och andra livsåskådningar.
Att kunna reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt för att utveckla en personlig livshållning och förståelse för ditt eget och andra människors sätt att tänka och leva.
Att kunna söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet "lika värde". Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 2 – Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.
Kolla
Ingen får diskrimineras
Låt eleverna titta på filmen. Läs texten och låt de därefter diskutera filmen i par.
Film 5: Rätt till lika värde
"Alla barn och unga har de rättigheter som står i barnkonventionen. Ingen får diskrimineras. Det spelar ingen roll vad du har för familj, vilket land du kommer ifrån, vilket språk du talar, vad du tror på, om du är tjej eller kille, om du är homo-, bi- eller heterosexuell, var i landet du bor eller om du har någon funktionsnedsättning."
- Har någon av eleverna någon gång känt sig diskriminerad?
Börja
Vad är kärlek?
Använd arbetsmetoden: EPA (ensam, par, alla)
Ensam: Eleven skriver ner sina tankar kring frågorna nedan.
Par: Därefter diskuterar och reflekterar de över frågorna tillsammans med en klasskamrat.
Alla: Till sist delar alla par med sig i helklass av det som diskuterats kring frågorna.
- Beskriv vad kärlek som begrepp står för.
- Beskriv vad kärlek är för dig.
- Beskriv vilka känslor du känner när du är kär.
- Är det positivt att vara kär? Motivera ditt svar.
Vad innebär diskriminering?
Eleverna arbetar i par och diskuterar frågorna nedan muntligt.
Läs först artikel 2 i barnkonventionen högt i par:
"Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras." (Artikel 2)
- Vad innebär artikeln?
- Vad betyder begreppet diskriminering? Ta hjälp av Google om ni behöver hjälp med förklaring.
- Vilka synonymer till begreppet finns?
- Skapa två meningar där du sätter in begreppet i sitt rätta sammanhang.
- Reflektera över om barn i världen blir diskriminerade på grund av vem man är kär i. Om ja, förklara hur och ge exempel.
- I Sverige har vi enligt lag rätt att bli kär i vem vi vill. Men är det verkligen så?
- Vad skulle din familj och vänner säga om du blev tillsammans med en person som är åtta år äldre, en av samma kön som du, en transperson eller en som är kriminell?
Gå igenom frågorna i helklass.
Fortsätt
Fri kärlek
Hur förhåller sig religioner till fri kärlek?
Hur ser olika religioner på att bli kär i någon av samma kön?
Låt eleverna arbeta i par med följande:
- Välj en religion ni vill undersöka.
- Sök efter information på nätet.
- Skriv ner den information ni hittar.
Nätet är fantastiskt att använda när man ska söka efter information. Det är viktigt för eleverna att vara medvetna om vad för information de söker efter och vad de ska använda den till.
Använd därför den källkritiska checklistan nedan när eleverna ska ta reda på hur den religion de undersöker ställer sig till homosexualitet.
Källkritiskt förhållningssätt:
Vem har gjort webbsidan?
Det är viktigt att ta reda på vem som gjort webbsidan.
Finns det några kontaktuppgifter?
Känns privatpersonen, myndigheten, organisationen ärlig?
Varför är webbsidan gjord?
Vad är syftet med webbsidan? Varför finns den?
Ska den informera om något?
Sprida en åsikt?
Försöka att påverka dina åsikter?
Underhålla?
Hur ser webbsidan ut?
Har den kontaktinformation?
Har den fungerande länkar?
Har den trovärdiga källhänvisningar?
Har den senast granskad-datum?
Andra källor?
Finns det andra källor som beskriver samma sak?
Låt eleverna redovisa i korta drag för sina klasskamrater om den information de har funnit.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på frågorna.
- Har du fått några nya tankar kring ämnet "Kärleken har inga gränser"?
- Varför är det viktigt att ta upp detta ämne?
- Är det något annat kring ämnet som vi borde tagit upp idag?
Fördjupa dig
Får man vara kär i vem man vill?
Arbetssätt: APE (alla, par och ensam)
1. Låt eleverna diskutera i helklass. Skriv ner tillsammans på tavlan det eleverna kommer fram till.
- Är det okej att vara kär i vem man vill på vår skola?
– Om ja, förklara hur och ge exempel.
– Om nej, förklara hur och ge exempel.
– Om både och, förklara och ge exempel.
2. Låt eleverna diskutera samma fråga i par.
3. Låt eleverna skriva en reflekterande text där de individuellt skriver ner sina tankar om frågeställningen "Är det ok att bli kär i vem som helst på vår skola?
4. Avsluta med att eleverna lämnar in sin reflekterande text.