Koppling till centralt innehåll
- Måltidens betydelse för gemenskap.
- Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på temat familj. Eleverna får bland annat prata om vad man menar med familjen, utifrån barnkonventionens artiklar. Ni pratar också om högtider och seder där måltiden ses som en sammanbindande funktion för familjen.
Mål
Att reflektera över, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet.
Att utveckla kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen:
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att arbeta med familj och traditioner. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 5 – Dina föräldrar har ansvar för dig. De ska ge dig råd och vägleda dig när du gör sådant som barnkonventionen ger dig rätt till.
Artikel 18 – Dina föräldrar har gemensamt ansvar för din uppfostran och utveckling. De ska tänka på vad som är bäst för dig. Om dina föräldrar behöver stöd ska samhället se till att det finns stöd att få, till exempel vård och förskola.
Kolla
Låt eleverna titta på bilderna.
Läs citatet: ”Dina föräldrar har gemensamt ansvar för din uppfostran och utveckling.”
Diskutera i klassen om måltidens betydelse för familjen.
Prata om föräldrars ansvar för att vägleda och uppfostra. Vad kan det innebära vid matbordet? Bilderna finns även utskrivningsbara under fliken "Stödmaterial".
Börja
Oavslutade meningar
Börja med att läsa textutdragen från barnkonventionen tillsammans med eleverna och gå sedan vidare och arbeta med övningen oavslutade meningar.
Textutdrag 1
"Du har rätt att få växa upp i en familjemiljö. Det står i barnkonventionens inledning. Men en familj kan se ut på många olika sätt. Det är inte bara den traditionella kärnfamiljen med mamma, pappa och barn som räknas som familj”
Textutdrag 2
”Du har rätt till en vårdnadshavare. Det betyder att det alltid måste finnas någon vuxen person som har ansvaret för att du får det du behöver, att du har mat och kläder och att du mår bra. I de flesta fall är det mamman eller pappan eller båda som är vårdnadshavare. Men vårdnadshavaren kan också vara en annan person."
Eleverna arbetar i grupper med att avsluta en mening som du läser upp. Starta en mening och sedan får eleverna i uppgift att avsluta den. Övningen kan göras på tid, exempelvis att grupperna får två minuter för att prata ihop sig och avsluta meningen.
Exempel på meningar
– Familjer kan se ut på många olika sätt, exempelvis kan...
– Alla barn har rätt till en vårdnadshavare, med det menas att...
– Familjen är viktig för barn därför att...
– Ett exempel på hur en familj kan se ut är kärnfamilj, det innebär att...
– Matstunderna tillsammans med familjen är...
Fortsätt
Skriva, rita och berätta
Matstunden är ett tillfälle att umgås med familjen. Måltider kan se ut och ätas på många olika sätt. Ibland så har man större måltider speciellt runt vissa traditioner och högtider, då äter man ibland bestämda måltider tillsammans med hela släkten.
Elevinstruktioner
Hur ser en sådan måltid ut hos dig? Skriv, rita och berätta.
Exempel på saker du kan skriva om:
- Vilken är högtiden eller traditionen?
- Gör ni något särskilt innan ni äter?
- Har man några särskilda kläder på sig under måltiden?
- Hur ser det ut på bordet? Hur är det dukat? Sitter man på något särskilt sätt?
- Vem är det som lagat maten?
- Hur många rätter brukar ni äta?
- Vad är det för mat som serveras, symboliserar maten något speciellt?
- Vilka personer sitter med i matstunden?
- Gör man något särskilt under matstunden som sång eller textläsning?
- Vad gör man efter att matstunden är klar?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på frågorna nedan:
- Vilket ansvar har vårdnadshavare (föräldrar) för sina barn?
- Måltider kan skapa gemenskap. Vad menar man med det?
Fördjupa dig
En egen tradition
På många skolor har man egna traditioner. Det kan handla om en julshow och julbord på julavslutningen eller månadsfinal med glass och gemenskap. Låt eleverna arbeta med att skapa en egen tradition för er klass eller skola.
Tips: arbeta i grupper och rösta fram det bästa förslaget tillsammans i slutet av lektionen.
Det här kan eleverna tänka på när de skapar en egen tradition:
- Utgå från barnkonventionen.
- Vad i barnkonventionen vill ni uppmärksamma, alltså vad ska ni skapa er tradition kring?
- Hur ska ni uppmärksamma den rättighet som ni har valt ut?
- Vad ska de olika sakerna ni gör symbolisera? T ex. mat, sång, klädsel, dukning, dryck osv..
- Bestäm en dag när traditionen ska firas.
- Bjud förslagsvis in föräldrar eller andra klasser att fira er nya tradition med er.