Koppling till centralt innehåll
Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.
Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på identitet. De får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får de tillsammans med dig som pedagog reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer.
Att analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
I barnkonventionen
Du har rätt till din identitet. I identiteten ingår ditt medborgarskap i ditt land, ditt namn och dina släktförhållanden. (Artikel 8)
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om barnkonventionen och att ni kommer att fokusera på rätten till sin identitet. Gå igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Vad är identitet?
Låt eleverna titta på bilderna. Läs sedan texten om identitet högt tillsammans med eleverna.
”Identitet kan vara att lyssna på en viss musik, utöva en särskild sport, ha en viss klädstil eller tillhöra en viss grupp. Alla barn har rätt att skapa en egen identitet på det sättet. Du är en egen person och du har rätt att pröva dig fram till vem du är och vill vara.”
Arbeta i helklass eller i par där eleverna ska försöka beskriva följande:
- Vad har personerna på bilderna för stil och identitet?
- Vad är identitet?
Börja
Visa och berätta
Inför övningen får eleverna i uppgift att ta med en bild på sin/en musikidol. Under övningen får eleverna berätta om sin musikidol och vad de tycker är bra med hennes eller hans stil. Eleverna får också berätta varför de tycker om just den här musiken. Avsluta i helklass med att diskutera:
- Varför är det viktigt att ha rätten att pröva sig fram till vem man är och vill vara?
Fortsätt
Musikquiz
Till den här övningen finns ett formulär för utskrift under fliken stödmaterial. Förbered med olika musikklipp inför övningen för att genomföra ett quiz.
“Visste du att det finns flera olika musikstilar? Det finns faktiskt massor av olika sorters musik.“
Du som pedagog spelar upp olika musikstilar och elevernas uppgift blir att gissa vilken stil det är.
Avsluta övningen med att eleverna i helklass pratar om musik som identitet:
- Vilken musikstil stämmer med dig?
- Kan man gilla flera olika musikstilar?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på ett papper genom att fundera på följande:
Ge två exempel på vad du har lärt dig under dagens lektion.
Fördjupa dig
Skriv en egen låttext
I den här fördjupningen får eleverna skriva en egen låttext om identitet. Eleverna kan låta texten handla om saker som är viktiga för dem och om saker som de tycker om.
Det kan till exempel vara kompisar, familj och saker de tycker om att göra. Låt eleverna välja en melodi som de känner till om de inte vill göra en egen melodi till texten.
Avsluta med att de elever som vill får framföra sin låt.