Koppling till centralt innehåll
Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på begreppet ”må bra”. De får arbeta med att identifiera vad som skapar stress och obehag. Dessutom får de tillsammans med klassen och lärare reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att kunna hantera praktiska val i situationer som rör hälsa.
Att kunna använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen:
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på att skapa en lugn och trygg miljö i skolan. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Du har rätt att leva på ett sätt som ger dig möjlighet att utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt. Dina föräldrar har huvudansvaret för detta, men om de behöver stöd ska de få det. (Artikel 27)
När vuxna fattar beslut som rör barn ska de se till ”barnets bästa”. Det betyder att de vuxna alltid ska tänka på vad som är bra för dig och hur beslutet kommer att påverka dig. (Artikel 3)
Kolla
Stressiga miljöer
Låt eleverna titta på bilderna. Bilderna ska föreställa olika miljöer som kan uppfattas som stressiga.
Diskutera i helklass:
- Hur skulle miljön på bilderna kunna ge mer lugn och trygghet?
Börja
Vad skapar stress?
Flera artiklar i barnkonventionen handlar om alla barns rätt att må bra. Barn i Sverige har bra hälsa jämfört med många andra länder.
Läs upp texten för eleverna.
Låt eleverna därefter diskutera frågor i grupp.
Avsluta diskussionen med en genomgång av frågorna i helklass.
De allra flesta barn vaccineras mot olika sjukdomar och barn äter mindre godis idag jämfört med för tio år sedan vilket ger färre hål i tänderna. Det är bra. Men hälsa handlar förstås inte bara om hur man mår rent fysiskt. Många unga känner sig stressade och skolan kan vara en stor källa till stress.
- När känner man sig stressad?
- Vad är orsaken till att man känner stress?
- Vad händer med ens humör, tankar och självkänsla när man är stressad?
Fortsätt
Hur fungerar stress?
En fyra hörn-övning.
Låt de fyra hörnen bestå av:
Sociala medier
Skolan
Kompisar
Annat
Ställ frågor till klassen och be eleverna ställa sig i det hörn som de tycker passar bäst in som svar på frågan.
- Var kan du uttrycka dig bäst?
- Var känner du dig mest avslappnad?
- Var är det roligast att vara?
- Var känner du mest glädje?
- Vad känner du mest oro inför?
- Var är det stökigast någonstans?
- Vad är det tråkigast att vara?
- Var lyssnar man minst på dig?
Avsluta med att diskutera och förklara fördelningen av de olika svaren.
- I vilket av hörnen verkar ni må bäst?
- Hur tror du kroppen och sinnet reagerar om man känner oro och ängslan under en längre tid? Vad händer med hunger, sömn, koncentration och humör?
- Vad kan man göra för att motverka en miljö som skapar oro och stress?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara genom att skriva ner på ett papper:
- Hur reagerar barn som är i en stressig miljö?
- Vems ansvar är det att barn inte lever i en stressig miljö?
- Vad kan du själv göra om du känner dig stressad?
Fördjupa dig
En trygg och säker skola
Fördjupningen handlar om vad ni kan göra för att skapa en lugn och trygg miljö.
Undersökning: En trygg och säker skola.
Dela in klassen i två grupper.
Elevinstruktioner:
Grupp 1:
Ni ska ta reda på följande:
- I vilka miljöer på skolan känner ni otrygghet? Det kan vara en plats i skolan eller i närheten av skolan.
- Ta reda på varför man känner otrygghet just där, vad det beror det på?
- Finns det något förslag på vad man kan göra för att minska, eller få bort otryggheten från platsen.
- Känner personal och skolledningen till att platsen är otrygg och vad tänker det göra åt det isåfall?
Grupp 2:
Ni ska arbeta med hur tryggheten ser ut i ert närområde.
- Exempelvis övergångsställen, gångvägar, lekplatser, och parker.
- Ta reda på varför man känner otrygghet just där, vad det beror det på.
- Finns det något förslag på vad man kan göra för att minska, eller få bort otryggheten från platsen?
- Presentera ert resultat för lokala politiker. Fråga om de känner till problemet och vad de tänker göra åt det.