Koppling till centralt innehåll
Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå sina rättigheter. Dessutom får de prata om hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden.
Att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Att ta ansvar för det egna språkbruket.
I barnkonventionen
Artikel 19 – Du har rätt till skydd mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, vanvård, misshandel, övergrepp eller annat utnyttjande.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om barnkonventionen och att ni kommer att fokusera på rätten till skydd mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Vad vet ni om barnkonventionen?
Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
Kolla
Låt eleverna titta på filmen "Min rätt att få skydd från våld".
Diskutera därefter filmen i helklass. Läs sedan artikel 19 tillsammans med eleverna.
Film 18: Min rätt att få skydd från våld
– Du har rätt till skydd mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, vanvård, misshandel, övergrepp eller annat utnyttjande. (Artikel 19)
- Prata med eleverna om vad skydd mot dålig behandling betyder.
Börja
Vad är barnkonventionen?
Börja med att läsa texten tillsammans med eleverna:
"FN har skapat konventionen om barnets rättigheter.
I barnkonventionen finns bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. Du som är under 18 år är ett barn och har rättigheter. Sverige har lovat att följa barnkonventionen."
I barnkonventionens står det bland annat att:
- Du har rätt att vara den du är och att säga vad du tycker.
- Du har rätt att få vård när om du är sjuk.
- Du har rätt att gå i skolan.
- Du har rätt att ha fritid och vila.
- Du har rätt till skydd mot dålig behandling.
Alla barn och unga är lika mycket värda och ingen får göra dig illa. Det är viktigt för dig som är ett barn att veta vilka dina rättigheter är!
Varför behöver jag rättigheter?
Låt eleverna prata med en kamrat om varför det är viktigt att veta vilka rättigheter de har. Eleverna skriver ned eller ritar sina tankar och förbereder sig på att berätta för de andra i klassen.
Fortsätt
Fyra hörn
Dela upp klassrummet i fyra olika hörn:
Jag håller med
Jag håller INTE med
Öppet hörn – jag har ett annat svar
Jag vill inte berätta
Utskrivsbara skyltar finns under fliken "Stödmaterial".
Läs sedan upp citatet för eleverna följd av påståenden om mobbning. Läs ett påstående i taget. Varje elev ska göra ett val för varje påstående.
Några av eleverna i klassen får förklara hur de har tänkt med sina val. Därefter får alla elever möjlighet att byta hörn ifall man har ändrat sig.
”Mobbning kan vara allt ifrån kommentarer om vilka kläder man har på sig, till knuffar och slag eller kränkningar på nätet.”
Påståenden:
- Knuffar och elaka kommentarer räknas som mobbing.
- Nästan alla har varit med om mobbing.
- Mobbing är inte ett problem på vår skola.
- Mobbing finns på skolan men inte i vår klass.
- Jag har någon gång sett att någon blir mobbad under rasten.
- Våra lärare upptäcker om någon mobbar.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna fundera och svara på följande:
Ge två exempel på vad du har lärt under lektionen.
- Varför är det viktigt att känna till barnkonventionen?
- Är det något annat som du tycker att vi borde ha pratat om idag?
Fördjupa dig
En affisch mot mobbing
Eleverna arbetar i små grupper med att komma på saker de kan göra för att förebygga mobbing. Exempel: ”Gå direkt till en vuxen om det händer något!”
- Varje grupp sammanställer sina idéer på en affisch (finns i stödmaterialet).
- Sätt upp affischerna på väggen i klassrummet.
- Utvärdera efter en vecka om ni har använt er av idéerna på era affischer.