Koppling till centralt innehåll
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på begreppet utbildning. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna gemensamt och tillsammans med dig reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Utveckla elevernas historiska bildning och förmåga att använda historia som en referensram för att förstå frågor som har betydelse för nuet och framtiden.
Utveckla elevernas förståelse av nutiden samt förmåga att orientera dig inför framtiden.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på utbildning ur ett historiskt perspektiv. Gå igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Varför vi har skolplikt i Sverige?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen som handlar om utbildning?
I barnkonventionen
Artikel 28 – "Du har rätt till utbildning. Du ska få gå i grundskolan och den ska vara gratis."
Artikel 29 – "I skolan ska du få utvecklas på alla sätt och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Du ska också lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna, dina föräldrar, din egen och andras kultur samt naturen."
Kolla
Rätten till utbildning
Titta på filmen. Vad säger den?
Börja
För och emot obligatorisk gymnasieskola
Börja med att läsa artikel 28 i barnkonventionen tillsammans med eleverna. Fortsätt sedan med en minidebatt.
”Du har rätt till utbildning. Du ska få gå i grundskolan och den ska vara gratis.” (Artikel 28)
Minidebatt:
- Några politiska partier i Sverige vill göra gymnasieskolan obligatorisk. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med en obligatorisk gymnasieskola?
Placera eleverna i mindre grupper.
En grupp tar rollen för en obligatorisk gymnasieskola.
En annan grupp tar rollen emot.
Låt eleverna förbereda argumenten under några minuter. Därefter kan debatten börja.
Avsluta i helklass med att eleverna gemensamt diskuterar följande:
- Varför är det viktigt att utbildning ska vara gratis och tillgänglig för alla?
Fortsätt
Utbildningens betydelse för Sverige
Dela in eleverna i par eller låt dem arbeta individuellt med att undersöka och förklara.
Undersök och förklara:
- Varför infördes en obligatorisk och kostnadsfri grundskola i Sverige?
- Vad tror du att det har betytt för Sverige att införa en gratis skola för alla barn?
Låt eleverna göra en kort jämförande beskrivning, ur ett utbildningsperspektiv, av Sverige före respektive efter införandet av obligatorisk och kostnadsfri grundskola.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna berätta enligt följande:
- Nämn några av fördelarna och nackdelarna med att ha en obligatorisk och kostnadsfri grundskola för alla.
- Nämn några av fördelarna och nackdelarna med att ha en obligatorisk och kostnadsfri gymnasieskola för alla.
Fördjupa dig
Rätten att utvecklas
Fördjupningen handlar om innehållet i elevernas utbildning. Börja med att läsa artikel 29 tillsammans med eleverna och arbeta sedan med uppgiften.
"I skolan ska du få utvecklas på alla sätt och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Du ska också lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna, dina föräldrar, din egen och andras kultur samt naturen." (Artikel 29)
Artikel 29 beskriver skolans ansvar och utbildningens innehåll. Eleverna arbetar i små grupper med att analysera på vilka sätt de får ta del av följande i sin utbildning:
- Att få utvecklas på alla sätt.
- Att förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle.
- Att lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna.
- Att lära dig att respektera din egen och andras kultur.
Avsluta med att låta eleverna ta fram förslag på hur deras skola kan bli bättre på att få in dessa punkter i den dagliga verksamheten i deras utbildning. Gå vidare med elevernas förslag och lämna dem exempelvis till elevrådet.