Koppling till centralt innehåll
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på begreppet identitet. De får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna tillsammans med klassen och lärare reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Mål som eleverna väntas nå i slutet av lektionen:
Ökad kunskap om de mänskliga rättigheterna och om barnkonventionen.
Ökad kunskap om identitetens betydelse för individer.
Ökad medvetenhet om hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på begreppet identitet. Gå igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Du har rätt att få ett namn och att vara medborgare i ett land. Du har också rätt att så långt det är möjligt få veta vilka dina föräldrar är och att bli väl omhändertagen av dem. (Artikel 7)
Du har rätt till din identitet. I identiteten ingår ditt medborgarskap i ditt land, ditt namn och dina släktförhållanden. Om du har berövats din identitet, ska du få hjälp att ta reda på den. (Artikel 8)
Kolla
Vad är identitet?
Låt eleverna titta på filmen. Låt därefter eleverna läsa artiklarna sju och åtta i barnkonventionen och svara på frågorna i par.
Film 2: Rätt till identitet
"Du har rätt att få ett namn och att vara medborgare i ett land. Du har också rätt att så långt det är möjligt få veta vilka dina föräldrar är och att bli väl omhändertagen av dem." (Artikel 7)
"Du har rätt till din identitet. I identiteten ingår ditt medborgarskap i ditt land, ditt namn och dina släktförhållanden. Om du har berövats din identitet, ska du få hjälp att ta reda på den." (Artikel 8)
- Vilka tankar kring identitet väcks hos dig?
- Vad är det som gör en människas identitet?
Avsluta med att sammanställa klassens tankar på tavlan och diskutera vad ni har kommit fram till.
Börja
En individ med egen identitet
Börja med att läsa texten om barnkonventionen tillsammans med eleverna alternativt att de läser texten själva. Låt sedan elevernadiskutera frågorna i par. Texten finns även utskrivningsbar under fliken "Stödmaterial".
Du är en individ med en egen identitet. Det får ingen ta ifrån dig.
Du har rätt till din identitet. Utifrån barnkonventionens artiklar sju och åtta innebär det i första hand att du har rätt att få ha och behålla ett namn, en nationalitet och dina familjerelationer.
Redan från det att du är liten har du rätt till ett namn. Men barnkonventionen säger ingenting om att du har rätt till en viss sorts namn. Det är upp till varje land att bestämma hur namngivningen ska gå till.
Du har också rätt att bli medborgare i ett land. Barn som har en förälder som är svensk medborgare får svenskt medborgarskap. I en del andra länder får man automatiskt medborgarskap i det land där man föds.
Du har rätt att få veta vilka dina föräldrar är, så långt det är möjligt. En del barn och ungdomar lever i krigssituationer som gör att de måste fly från sitt land. Om du flyr till ett annat land och förlorar delar av din identitet, till exempel ditt pass eller kontakten med din familj, ska du få hjälp av det land du kommer till att få tillbaka din identitet.
Om du undrar över ditt ursprung ska du få hjälp att ta reda på det du behöver veta.
Ditt namn, nationalitet och familj är bara några delar av vem du är, av din identitet. Andra delar kan vara var du bor eller har bott, vem som har tagit hand om dig eller viktiga beslut som har fattats om dig. Ditt etniska ursprung, din religion och de språk du talar är också delar av din identitet.
Ofta pratar man också om att man kan skapa en egen identitet genom att lyssna på en viss musik, utöva en särskild sport, ha en viss klädstil eller tillhöra en viss grupp. Du är också fri att utveckla en egen identitet på det sättet. Du är en egen person och du har rätt att pröva dig fram till vem du är och vill vara.
- På vilka sätt är ett pass och kontakten med din familj en viktig del av din identitet?
- Kan du komma på händelser ur historien där man systematiskt har fördömt människors identitet? Vilket var syftet med det?
- På vilka sätt är din klädstil eller dina intressen ett uttryck för din identitet?
- Eleverna skriver ned sina svar och förbereder sig på att redovisa och diskutera i helklass.
Avsluta övningen med att eleverna får reflektera kring frågorna.
Fortsätt
Beskriv din kompis identitet
Låt eleverna arbeta i nya par. Låt eleverna sitta mitt emot varandra med papper och penna.
- Beskriv varandras identitet under två minuter utan att prata med varandra, skriv ner på pappret.
- Efter två minuter får ni ställa tre kompletterande frågor till varandra, för att ytterligare beskriva varandra.
- Presentera för varandra vad ni har skrivit.
Avsluta övningen med att eleverna reflekterar kring frågorna. Eleverna skriver ned sina svar och förbereder sig på att redovisa och diskutera i helklass.
- Kände du igen beskrivningen av dig själv och din identitet?
- Var det något du tycker saknades?
- Var det något du inte tycker stämde?
- Vilka var de viktigaste beståndsdelarna för att beskriva varandras identitet?
Vad har jag lärt mig?
Be eleverna svara på följande frågor antingen muntligt eller genom att skriva svaret på ett papper:
- Varför är identitet en viktig del av de mänskliga rättigheterna?
- Vilka delar kring identitet har du arbetat med i den här uppgiften?
Fördjupa dig
Visa och berätta
Be eleverna dagen innan att ta med något föremål som representerar eller uttrycker deras identitet. Det kan vara ett instrument, en sportpryl eller något annat.
Eleverna förbereder sig på att berätta om föremålet och på vilket sätt de tycker att det uttrycker deras identitet. Låt eleverna genomföra presentationer i mindre grupper.
Påståendet
Läs följande text tillsammans med eleverna. Utgå sedan från texten när ni diskuterar frågorna i helklass.
"Ofta pratar man om att man kan skapa en egen identitet genom att lyssna på en viss musik, utöva en särskild sport, ha en viss klädstil eller tillhöra en viss grupp.
Du är också fri att utveckla en egen identitet på det sättet. Du är en egen person och du har rätt att pröva dig fram till vem du är och vill vara."
- Finns det förväntningar och oskrivna regler i skolan som begränsar individers identitet?
- Vad kan man göra för att motarbeta dessa regler?
Collage om identitet
Låt eleverna arbeta i grupper för att ta fram peppande fraser som tydliggör elevernas rätt att pröva sig fram till vem man är och vill vara.
Varje grupp sammanställer sina tankar och klassens arbete samlas i ett dokument i form av ett collage. Under stödmaterial finns pratbubblor för utskrift.
Återkom till dokumentet tillsammans med klassen efter en månad och diskutera om ni agerar utifrån vad ni har skrivit.