Om för genom

Om för genom

Lektionerna på minarättigheter.se följer modellen ”om - för - genom”.

  1. Barnen och eleverna lär om barnkonventionen. (om)
  2. Barnen och eleverna utvecklar förmågor för att kunna ta del av och tänka utifrån barnkonventionen och verka genom den. (för)
  3. Barnen och eleverna lär sig genom att barnkonventionen praktiseras och blir en del av vardagen i skolan. (genom)

 

Att lära sig ”genom” handlar om att utgå från barnkonventionen som en grund för hur skolan organiseras. ”Genom” anger hur vi beter oss mot varandra och hur vi skapar en tillitsfull miljö som gör att barn och elever kan utvecklas och lära maximalt. Att lära sig genom innebär att:

  • organisera undervisning, lärande och utbildningsmiljön på ett sätt som gör att barnen och eleverna känner att de får vara sig själva, att de känner sig trygga.
  • skapa tillitsfulla relationer.
  • jobba med inkludering och att se olikheter som en tillgång.
  • bejaka mångfald och främja likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas.
  • jobba med barns och elevers möjligheter till inflytande.

Modellen visar hur om, för och genom hänger samman och är delar av samma verklighet. Om och för är mer en del av själva undervisningen medan genom är en del av utbildningen i stort.

 

Uppgifter för arbetslag

I varje pedagoghandledning finns uppgifter för arbetslaget. Frågorna utgår från det område som den tillhörande lektionen berör. Frågorna hjälpa er att kartlägga hur det ser ut på er skola och hur ni kan utveckla arbetet kring frågor som elevinflytande, demokrati och barns rättigheter. Målet är att diskussionen ska växa till att bli en del av det vardagliga arbetet.

 

Diskussionsmodell - Att diskutera i arbetslaget

  1. Arbeta med lektionen tillsammans med barnen och eleverna.
  2. Fortsätt med uppgift för arbetslaget, diskussionsfrågor.
  3. Låt diskussionen växa till att bli en del av vardagen genom att till exempel skapa nya rutiner och sätt att följa upp verksamheten.
  4. Integrera arbetet med befintliga styrdokument eller planer för till exempel likabehandling och det systematiska kvalitetsarbetet.

 

Ordförandeskap för barnkonventionen

Låt ett ordförandeskap för barnkonventionen rotera mellan klasserna. Den klass som har ordförandeskapet ansvarar för att lyfta fram och belysa en fråga från barnkonventionen och hur den efterlevs i skolan, till exempel i klassrum, i matsal, uppehållsrum eller ute på skolgården. Ordförandeskapet fungerar parallellt med klassråd, elevråd och skolledning.

 

Checklista för att arbeta med barnkonventionen

Arbetslag och skolledare kan stämma av mot denna checklista:

  • Vi organiserar undervisning, lärande och utbildningsmiljön på ett sätt som gör att alla känner att de får vara sig själva, att alla känner sig trygga.
  • Vi skapar tillitsfulla relationer. Det är en grundläggande förutsättning för att det ska ske något lärande över huvud taget i skolan.
  • Vi jobbar med inkludering, att se olikheter som en tillgång, att olikheter är ett normaltillstånd.
  • Vi bejakar mångfald, främjar likabehandling, främjar likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas.
  • Vi jobbar med barns och elevers möjligheter till inflytande.

Metoder

Förslag på verktyg och aktiviteter för skolledning och lärare för att synliggöra barnkonventionen i det dagliga arbetet.

 

  • Formellt elevinflytande (klassråd, elevråd etc.)
  • Ordförandeskap för barnkonventionen
  • Likabehandlingsplan
  • Rastvärdar
  • Trygghetsvandringar
  • Skyddsombud