Koppling till centralt innehåll
Att uttrycka åsikter, känslor och erfarenheter om vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används.
Att föra olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
Syfte
Syftet med lektionen är att utifrån artikel 29 i barnkonventionen lära om rätten för alla barn att gå i skolan och prata om vad man ska lära sig i skolan.
Mål
Att eleverna får formulera dig och kommunicera i tal och skrift.
Att eleverna får reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen:
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på skolan och elevernas rätt att få utvecklas och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
”I skolan ska du få utvecklas på alla sätt och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Du ska också lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna, dina föräldrar, din egen och andras kultur samt naturen.” (Artikel 29)
Kolla
Olika skolor i världen
Låt eleverna titta på bilderna. Diskutera i helklass. Bilderna finns utskrivningsbara under fliken "Stödmaterial".
- Ser skolan likadan ut för barnen på bilderna, vad finns det för likheter och skillnader? Skolorna ligger i Indien, USA, Nigeria respektive Fillipinerna.
Läs tillsammans
Läs högt artikel 29 i barnkonventionen, först på svenska och sedan på engelska:
”I skolan ska du få utvecklas på alla sätt och förberedas för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle. Du ska också lära dig att respektera de mänskliga rättigheterna, dina föräldrar, din egen och andras kultur samt naturen.” (Artikel 29)
”Children’s education should help them fully develop their personalities, talents and abilities. It should teach them to understand their own rights, and to respect other people’s rights, cultures and differences. It should help them to live peacefully and protect the environment.”
Börja
Artikel 29 och heta stolen om skolan
Börja med att prata om betydelsen av artikel 29. Låt eleverna diskutera i par innan ni lyfter diskussionen till helklassnivå.
Vad menas med…
… att utvecklas?
… att förberedas för ett ansvarsfullt liv?
… ett fritt samhälle?
… respekt för de mänskliga rättigheterna?
… respekt för dina föräldrar?
… respekt för din egen och andras kultur?
… respekt för naturen?
Heta stolen
Inför denna övning behöver klassrummet organiseras så att eleverna kan sitta på stolar i en ring. Det ska finnas en extra stol med i ringen.
Du ska ge eleverna olika påståenden att ta ställning till. Använd gärna de påståenden som vi föreslår här nedan, men du kan också förbereda egna påståenden som passar artikel 29:s innehåll. Beroende på klassens språknivå kan du även välja att läsa upp meningarna på engelska.
Eleverna ska ta ställning till påståendet genom att:
1) byta plats om de instämmer eller
2) sitta kvar om de håller med.
Låt några elever motivera sina val – gärna på engelska!
- I skolan lär jag mig ta ansvar.
In school, I learn how to be responsible.
- I svenska skolor får jag lära mig om mänskliga rättigheter.
In Swedish schools I learn about human rights.
- I skolan lär jag mig att respektera naturen.
In school, I learn how to respect the nature.
- I skolan lär jag mig att respektera mina föräldrar.
In school, I learn how to respect my parents.
- Det är frihet med skoluniform.
School uniform is freedom.
- Man lär sig mer med en dator än med en bok.
You learn more when using a computer than reading a book.
- I skolan så lyssnar man på vad jag säger.
In school, people listen to me and to what I am saying.
- Jag kan säga vad jag tycker i skolan.
I am allowed to share my opinion in school.
- Flickor och pojkar hörs lika mycket i skolan.
Girls and boys are heard equally at school.
Fortsätt
Text på engelska om skolan
Nu ska eleverna skriva en text på engelska om hur de tycker att det är att gå i skolan i Sverige alternativ om hur de tror det är att gå i skolan i ett annat land.
Eleverna kan använda frågorna nedan som stödfrågor, men de får gärna komma på eget innehåll också. Ett tips är att eleverna samlar sina svar i en tankekarta eller i form av stödord innan de skriver en sammanhängande text.
Begreppen i de engelska frågorna är användbara för eleverna när de skriver sin text. Eleverna kan också använda digitala eller trycka lexikon om de behöver.
Stödfrågor:
- Hur ser en vanlig dag ut?
Describe what a normal day in school looks like.
- Vad gör du på lektionerna?
What are you doing during the lessons?
- Vad tycker du är roligt eller jobbigt med att gå i skolan?
What do you like about school? What do you like less about school?
- Vad gör du på rasterna?
What are you doing during your breaks?
- Har du mycket läxor?
Do you have a lot of home work?
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna fundera och svara enligt meningarna nedan:
Ge några exempel på vad du ska lära dig i skolan enligt artikel 29.
- Tycker du att din skola följer barnkonventionen?
Fördjupa dig
Frihet och ansvar i skolan
Diskutera frågorna nedan i helklass.
Arbeta sedan i par (med den eleven som sitter närmast).
Eleverparen skriver ord och handlingar på engelska som de förknippar med frihet och ansvar i skolan.
- Vad betyder frihet? Ge exempel på vad frihet i skolan är.
- Vad betyder ansvar? Ge exempel på vad ansvar i skolan är.
Ett gemensamt dokument
Gå igenom svaren tillsammans och försök att gemensamt komma fram till hur man bäst visar ansvar för varandra i klassrummet, på skolan och på fritiden.
Ta fram ett gemensamt dokument alternativt affisch där ni skriver ned det ni kommit fram till. Sätt upp i klassrummet. Återkom med jämna mellanrum till dokumentet och se om det följs eller hur väl det fungerar.