Koppling till centralt innehåll
Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel.
Syfte
Lektionens syfte är att eleverna lär sig om barnkonventionen med särskild betoning på lek, fritid, kultur och vila. Eleverna får träna på förmågor som krävs för att kunna förstå och hävda sina rättigheter utifrån barnkonventionen. Dessutom får eleverna reflektera kring hur barnkonventionen praktiseras på skolan.
Mål
Att använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.
Att använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
Så här kan du som pedagog starta och genomföra lektionen.
Berätta för eleverna att lektionen kommer att handla om vad barnkonventionen är och att ni kommer att fokusera på rätten till lek, fritid, kultur och vila. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
- Vad vet ni om barnkonventionen?
- Känner ni till någon rättighet i barnkonventionen?
I barnkonventionen
Artikel 31 – Du har rätt till fritid, lek och vila. Du har rätt att delta i kulturella och konstnärliga aktiviteter.
Kolla
Vila och sömn
Låt eleverna titta på filmen. Läs citatet: "Barnkonventionen ger dig rätt att vila. Du har rätt till avkoppling och sömn."
FIlm 4: Rätt till lek, fritid och vila
Diskutera i helklass:
- Vilket ansvar har du själv för att du får den sömn och vila som du behöver?
Börja
Tänk själv och samtala om
Börja med att tillsammans med eleverna läsa texten från barnkonventionen:
"Du har rätt att få göra saker som är roliga på din fritid. Till exempel måla, idrotta, lyssna på musik, se film eller gå på teater. Du ska både ha möjlighet att skapa saker själv och uppleva det andra har skapat.
Sverige ska sträva efter att alla barn i landet får samma möjligheter att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. Din kommun ska se till att det finns lekplatser, idrottshallar och andra platser där du och dina kamrater kan vistas. Sådana platser ska vara anpassade för dem som till exempel har en funktionsnedsättning.
Barnkonventionen ger dig också rätt att vila. För att du ska kunna må bra måste du få säga nej när du inte vill eller orkar. Du har rätt till avkoppling och sömn."
Individuellt
Låt eleverna arbeta med frågorna.
I par
Låt sedan eleverna arbeta med en kamrat och jämföra sina svar.
- Vad innebär det att ha rätt att delta i kultur- och fritidsaktiviteter? Ge några exempel på kultur- och fritidsaktiviteter.
- Tycker du att alla barn och unga har samma möjligheter att delta i kultur- och fritidsaktiviteter? Motivera ditt svar.
Fortsätt
Vad händer med kroppen om vi får för lite vila och motion?
Eleverna skriver ner sina svar på frågorna. Frågeformulär finns under fliken "Stödmaterial".
- Får du tillräckligt med vila varje vecka? Motivera.
- Får du tillräckligt med motion varje vecka? Motivera
- Vad tror du skulle hända med din kropp om du inte fick eller kunde motionera?
- Vad tror du skulle hända med din kropp om du inte fick tillräckligt med vila?
I par
Eleverna jämför och diskuterar sina svar två och två.
I par – eleverna arbetar sedan med att undersöka
- Vad som verkligen händer med människokroppen när den inte får tillräckligt med vila och motion?
Använd dessa frågeställningar när ni gör er egen research:
Vilka ämnen producerar kroppen vid motion?
- Vad har dessa ämnen för betydelse för vårt välmående? Både fysiskt och psykiskt.
- Vilka fysiska sjukdomar kan bli följden av för lite sömn och motion?
- Vad kan dessa sjukdomar ge för symptom?
- Var noga med att ange källor.
Presentera för varandra
Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem presentera resultatet av sin reserach för varandra.
Vad har jag lärt mig?
Låt eleverna svara på följande:
- Ge två exempel på vad du har lärt dig i den här lektionen.
- Nämn en sak ur lektionen som du vill lära dig mer om.
Fördjupa dig
Läxor, prov och inlämningar
Att gå i skolan kan stundtals kännas pressande. Läxor, prov och inlämningar avlöser varandra. I den här fördjupningen får eleverna fundera på om lärare kan underlätta för eleverna och vad de själva kan göra.
Låt eleverna arbeta i grupper med följande frågeställningar. Målet är att argumentera ur ett biologiskt perspektiv.
- Läxor, behövs det? Störs elevernas möjlighet till vila och motion? Motivera.
- Prov, behövs det? Störs elevernas möjlighet till vila och motion? Motivera.
- Inlämningar, behövs det? Störs elevernas möjlighet till vila och motion? Motivera.
- Andra prioriteringar. Finns det andra saker som ni kan påverka och prioritera annorlunda för att få mer tid över till vila och motion och ändå hinna med skolarbetet?
Varje grupp sammanställer sina svar och presenterar i helklass.
Avsluta med att prata om vilka kunskaper ni kan ta med er från dagens lektion. Vad är det rimligt att lärare gör och vad kan eleverna göra själva för att minska stress?